Sunday, April 11, 2010

PAS Harus Keluar PR Jika Rasa Rugi


KUALA LUMPUR, 11 April — Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad menasihatkan PAS harus keluar Pakatan Rakyat (PR) jika merasakan keanggotaan dalam ikatan itu merugikan perjuangan parti Islam itu, tetapi sama sekali tidak menghianati persefahaman yang telah dicapai.

Sehubungan itu tegas beliau, PAS juga tidak harus menjadi “gunting dalam lipatan” hanya kerana tidak bersetuju dengan sesetengah tindakan dalam PR memandangkan ikatan itu dibentuk berdasarkan keputusan jemaah.

Dalam pandangan ketika PR bersiap sedia menghadapi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor, anggota Biro Politik PAS ini menambah, jika PAS merasakan dengan berada dalam PR merugikan, maka “keluar sahajalah dan jangan khianat.”

“Tetapi, apabila dalam Pakatan, bertindak jujur dan ikhlas terhadap Pakatan, jangan menjadi gunting dalam lipatan atau bagaikan biawak hidup. Tercemar imej Islam.

“Bersama PR merupakan keputusan jemaah dan mengukuhkan PR juga keputusan jemaah. Maka laksanakan dengan jujur dengan kefahaman jelas terhadap proses perubahan yang saya nyatakan tadi,” kata Khalid dalam tulisan terbaru blognya.



Setuju. Daripada duk buat onar dari dalam, baik keluar dari Pakatan. Sekarang masih ada orang PAS yang bebal tidak setuju dengan kesepakatan PAS bersama DAP dan PKR. Mungkin juga sesetengah daripada pemimpinnya juga berfikiran begitu. Setakat yang saya tahu ialah Ustaz Zawawi dari Besut.



Tapi kalau berjuang sendirian, PAS akan jadi pembangkang sampai ke mampus. PAS guna saluran demokrasi dalam politik, hendak atau tak kalau mahu memerintah mesti bersama-sama dengan parti lain kerana tidak ada parti di mana-mana negara demokrasi yang memerintah sendirian. Kalau menang besar pun harapkan pengundi atas pagar dan bukan Islam. PAS menang bukan hanya kerana undi ahli sahaja. Janganlah buat bebal dan syok sendiri kononnya menang hasil daripada tarbiyyah.



Khalid Samad memang berani bersuara. Ini negara demokrasi, kalau tak suka orang bersuara sila berambus ke dalam hutan. Itu kot standard Batu Api dan Ali Zaidan. Adab menegur pimpinan konon. PAS guna saluran demokrasi, reti bahasalah sikit kalau sapa-sapa nak bersuara menghentam dan mengkritik pimpinan engkau orang. Kalau betul-betul nak berjemaah sama macam zaman nabi, jangan guna demokrasi, bodoh. Jangan masuk pilihanraya.



Kadang-kadang kita bersuara pemimpin PAS tak ada reaksi pun. Tapi yang sibuknya jenis pencacai-pencacai bawahan macam Batu Api dan Ali Zaidan. Mangkok bertingkat. Kecil-kecil tak mahu mampus. Orang macam engkorang mungkin faham dengan tindakan pemimpin "tahap dewa maksum" kamu itu, tapi macam mana dengan orang-orang biasa yang mengundi PAS yang terkeliru dengan tindakan bangang pemimpin kamu?



Dasar standard jenis penjilat tegar. Jenis "Yes Man". Itulah Batu Api dan Ali Zaidan. Melayu taraf barua. Melayu PAS pun ada bodohnya juga. Bukan sekadar Melayu UMNO saja. Taraf pemikiran Yahudi, dia saja elok, orang lain semua bertaraf rendah. Ini salah satu penyakit dalam diri orang-orang PAS.



Nanti ada yang ulas tulisan blog ini. Tak hairanlah, itu saja kerja yang mereka mampu buat. Mungkin mereka dah ditakdirkan untuk jadi barua kut. Tak pun keturunan mereka dulu-dulu memang pekerjaan mereka jadi barua.

1 comments:

SearchForHeaven said...

dude!!
kalau PAS kuar pakatan, Pakatan Rakyat boleh menang ke??
ada can nak menang PRU ke ??

Kau faham tak kenapa PAS menjadi parti Politik??
kenapa PAS sertai politik demokrasi.. yang menyukarkan kemenangan ISLAM dlm pentas demokrasi??

Kau kena tengok sejarah hizbul muslimin..
sejarah Ikhwan..
dan, kene tengok perkembangan PAS juga..
Apa pendirian Ulama dalam penceburan dalam politik Undi.
apa kaedah Ulama dlm menetukan hala tuju PAS..

1. PAS mencebur dlm politik adalah sebahagian untuk dakwah di samping mendapat kuasa.
2.Kuasa ISLAM melalui demokrasi amat susah. tetapi ini sahaja jalan aman yang ada.
3. Semoga penceburan dlm politik demokrasi ini, Umat ISLAM melihat betapa lemahnya Umat ISLAM dan dengan ini berharap, agar umat ISLAM bersungguh-sungguh untuk membangunkan ISLAM dari semua aspek!!


4. kalau hanya nak mencebur Politik untuk mendapat kemenangan, berapa lama kemenangan akan dikecapi??
mananya cara politik utnuk menonjolkan ISLAM??
5. lu tak iingat perjanjian pangkor yang didedahkan Penarik Beca@pak bakaq??