Sunday, March 21, 2010

Kegagalan 16 September : Tambahan Pada Artikel Topeng Perak


Semalam saya terbaca salah satu posting di blog Topeng Perak yang bertajuk September 16 : Bukan Anwar Yang Menjadi Perdana Menteri. Dinyatakan beberapa punca yang menyebabkan strategi 16 September gagal. Ianya adalah berpunca daripada pemimpin PAS Terengganu. Saya tak mahu ulas apa yang dikatakan oleh Topeng Perak. Cuma saya nak menambah beberapa maklumat yang saya ketahui.


Sebelum 16 September 2008, yang paling banyak membuat kacau dan mengeluarkan kenyataan negatif datangnya daripada puak-puak PAS. Masa muktamar PAS tahun itu, Ketua Dewan Ulama (Daud Iraqi) mahu Haji Hadi menjadi PM. Tak lama lepas itu, Haji Hadi keluarkan kenyataan PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat jika jumlah ahli parlimen bukan Islam melebihi jumlah ahli parlimen Islam (kenyataan bodoh lagi bahlul yang kacau daun), kemudian terkeluar istilah "angan-angan Mat Jenin". Kemudian Mustafa Ali pula berkata perkara itu tidak akan terjadi (siap keluar dalam TV3 lagi).


PAS yang banyak kacau daun walaupun ketika itu tarikh 16 September masih lagi jauh. Kemudian saya mendapat tahu bahawa Mustafa Ali yang menghasut Haji Hadi supaya jangan menandatangani satu surat/perjanjian untuk diserahkan oleh Anwar kepada Yang Di-Pertuan Agong. Mustafa Ali berjaya mempengaruhi Haji Hadi supaya tidak bersetuju dengan rancangan mengambil alih pemerintahan negara pada 16 September. Mereka (geng Terengganu) inilah yang patut banyak disalahkan, jangan hanya tuding jari dan salahkan Anwar seorang sahaja.


Ini salah satu bukti bahawa kedua-dua pemimpin PAS Terengganu tersebut tidak layak memimpin dan berada di dalam pucuk pimpinan parti.

0 comments: