Monday, March 15, 2010

Hanya Orang Bodoh Saja Percaya!

Rusuhan Natrah: Bila pula Melayu bersatu ketika itu? - Khalid Samad Sunday, 14 March 2010 3:23 PM Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR: Penyatuan semula Umno dan Pas, menggunakan isu Natrah adalah tidak tepat kerana wujudnya dasar dan sikap Umno yang tidak jelas terhadap Islam itu sendiri, kata Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad.


Beliau berkata demikian dalam suatu sidang media ketika merujuk sebuah laporan Utusan Malaysia yang berjudul, 'Bukan mustahil Melayu bersatu' yang mana antara laporannya, menyifatkan bahawa perpaduan Melayu wujud dalam peristiwa rusuhan Natrah di Singapura 1950.

Sementara itu, Khalid dalam kenyataan balasnya terhadap laporan itu berkata, orang Melayu, khususnya Umno tidak pernah bersatu dengan parti-parti Melayu apabila isu rusuhan Natrah muncul ketika itu.

"Saya nak maklumkan bahawa dalam isu Natrah ini sekali pun orang Melayu tidak bersatu

"Umno ditubuhkan pada 1946. Dalam isu Natrah 1950, Umno diam membisu. Yang ke depan dalam isu itu (rusuhan Natrah) ialah Angkatan Pemuda Insaf (Api), Kesatuan Melayu Muda (KMM), Angkatan Wanita Sedar (Awas) dan sebagainya," kata beliau lagi. - erapakatan.com


Hanya orang bodoh dan tak tahu sejarah saja yang percaya bahawa orang Melayu bersatu ketika kes Natrah. Mana perginya UMNO ketika itu? They did nothing! Mungkinkah pemimpin tertinggi PAS yang mengeluarkan kenyataan bahawa orang Melayu pernah bersatu ketika kes Natrah ini dahulu mahu mencandukan orang Melayu bahawa mereka mesti bersatu?

Macam-macam kenyataan pelik yang keluar daripada mulut beberapa pemimpin tertinggi PAS sejak akhir-akhir ini. Agaknya mabuk dengan kemenangan yang lepas maka mereka rasa teruja untuk mendapat kuasa dengan jalan bekerjasama dengan pihak yang zalim!

0 comments: