Wednesday, November 11, 2009

Ulama Bersifat Kebangsaan

Sumber gambar : Bagan Utama


Inilah yang saya katakan kalau ulama' tapi setakat jadi keldai bawak kitab tak ada gunanya. Ulama jenis inilah yang membuatkan saya nekad menolak kepimpinan mereka, saya tak memusuhi mereka tapi sifat sesetengah dari mereka yang membuatkan saya menjadi meluat. Ulama ialah orang yang mahir dalam ilmu agama, sepatutnya isu kebangsaan tidak timbul. Itu bukannya yang diperjuangkan oleh Islam. Tok guru Nik Aziz berkali-kali kata Islam menolak kebangsaan. Kalau Harun Taib bercakap sekadar kekuatan dan perpaduan Islam saya masih boleh terima. Tapi ini dia katakan juga kekuatan dan perpaduan Melayu. Ini dah macam UMNO bunyinya. Melayu dan Islam. Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Kenapa sekarang ini pemimpin PAS sudah ada yang bersuara mengenai Melayu? Kononnya Melayu akan terselamat jika PAS dengan UMNO berpadu? Kalau macam inilah sampai ke mampus PAS jadi pembangkang.

0 comments: