Monday, August 17, 2009

Kampung Buah Pala...


Cuba lihat gambar di atas....apa pengajarannya kepada kita?



Masyarakat India yang menghuni di Kampung Buah Pala sedaya upaya mempertahankan hak mereka walaupun tanah yang mereka duduki itu bukan milik mereka. Tapi mereka ingin mempertahankannya atas dasar ianya adalah peninggalan datuk nenek mereka. Mereka sanggup berkubu di kampung mereka untuk bertempur dengan FRU dan menghalang jentolak yang ingin masuk ke dalam kampung mereka. Dikhabarkan mereka juga mengumpul najis-najis binatang untuk dijadikan senjata, dan beberapa orang dari mereka tidak mahu berganjak apabila berada di hadapan jentolak.


Orang India akan melenting jika hak mereka diusik. Bagaimana dengan orang Melayu? Sudah berapa banyak kawasan setinggan yang didiami oleh orang Melayu dirobohkan, tanpa diberi pampasan yang secukupnya? Tapi orang Melayu sifatnya tidak melawan, tidak tahu untuk mempertahankan hak mereka. Apabila hak mereka diambil, mereka hanya mendiamkannya. Kalau marahpun, itu hanya sementara, dan perasaan marah dan tak puas hati akan hilang apabila dijanjikan bermacam-macam pampasan dan habuan.


Tapi tidak bagi masyarakat India. Ternyata mereka jauh lebih bermaruah. Walaupun kerajaan Pulau Pinang menawarkan rumah yang jauh lebih selesa, tapi mereka tidak mahu. Mereka tetap mahu pertahankan kampung dan tanah yang didakwa hak mereka sejak dahulu. Mereka sanggup mengupah peguam untuk mempertahankannya. Lihat saja Hindraf. Kemuncak daripada kemarahan mereka terhadap kerajaan yang didakwa mengabaikan hak mereka selaku warganegara, mereka menghimpunkan berpuluh ribu orang India yang bertaraf marhaen untuk berhimpun di Kuala Lumpur. Mereka punyai kesedaran demi kepentingan mereka.


Melayu? Fikir saja sendiri. Jauh beda berbanding masyarakat India. Banyak hak Melayu dinafikan, biasiswa ditarik, bahasa Melayu dinazakkan, tanah orang Melayu dijual kepada golongan kapitalis, dan lain-lain. Apa tindakan orang Melayu? Tak ada, kerana mereka sanggup kehilangan hak mereka dan tidak mahu melawan kerana kononnya kerajaan yang sedia ada cukup baik kerana memberi 200-300 ringgit, menyediakan jalan raya, tiang elektrik, tar jalan. Orang Melayu merempat pun tak apa. Asalkan cukup makan.


p/s : Saya tabik kepada orang India di Kampung Buah Pala.

0 comments: