Thursday, August 27, 2009

Diskriminasi...!!!

Zunar & Gedung Kartun


Mungkin inilah penyebab KDN bertindak merampasnya. Gambar PM tersilap mengibarkan bendera Mongolia sempena Hari Kemerdekaan.




Salam Ramadhan,


Demam PRK N.11 sudahpun berakhir. Tapi ada satu benda yang memang tidak menyenangkan. Pihak KDN yang dikawal oleh UMNO telah merampas beratus-ratus naskhah Majalah Gedung Kartun di Pejabat kartunis Zunar dan juga di beberapa tempat percetakan. Majalah ini merupakan majalah kartun alternatif hasil karya beberapa orang kartunis yang biasa melukis di akhbar Harakah dan Suara Keadilan seperti Zunar, Ronasina, Jonos, dan lain-lain.


Kartun pun sudah jadi ancaman. Nak gelak pun tak boleh! Majalah sebegini dirampas seolah-olah ianya sangat berbahaya. Sedangkan banyak lagi majalah-majalah mengarut di pasaran bebas saja dijual kepada orang awam, khususnya anak-anak muda. Kenapa tak ada rampasan pun? Majalah yang memaparkan artis-artis yang seksi di muka hadapan, kenapa tak ada tindakan? Inilah diskriminasi. Kuman seberang laut nampak, babi depan mata tak nampak!


UMNO/BN menerusi KDN hanya akan bertindak jika sesuatu perkara atau benda yang menyebabkan UMNO lemah. Kenapa tak dirampas majalah Mangga? Kerana ia tak menjejaskan kuasa UMNO/BN. Samalah juga dengan demonstrasi. Juga berlaku diskriminasi. Kenapa kita demonstrasi mengenai Bersih, PPSMI, dan Anti-ISA, UMNO akan mengerahkan polis untuk menyerang kita? Sedangkan jika dibuat demonstrasi atau perarakan Maulid Nabi, demonstrasi anti-Israel, polis hanya diam membatu? Sebab domonstrasi anti-Israel tidak jejaskan kuasa UMNO!


Tapi mereka sangka mereka cerdik, tak sedar tindakan mereka merampas Gedung Kertun keluaran pertama akan membuatkan 1 Malaysia ingin tahu apakah isi kandungannya, sekaligus menarik minat mereka untuk memiliki majalah tersebut. Zunar dan konco-konconya akan menjadi lebih terkenal, dan semestinya jualan Gedung Kartun akan bertambah! Kepada sesiapa yang ingin melanggan Gedung Kartun, boleh melayari blog Zunar & Konco di http://koncozunar.blogspot.com.


p/s : Sebelum era Reformasi, kartunis Zunar melukis di majalah Gila-Gila, selepas itu beliau beralih untuk melukis di Harakah, dengan watak kartun hidung besar yang popular, sehinggakan saya ketika itu hampir-hampir nak tergelak jika melihat kartun hidung besar di bahagian hadapan Harakah.


Zunar juga merupakan bekas editor akhbar Suara Keadilan.

0 comments: