Saturday, June 12, 2010

Apakah Fungsi Masjid Sebenarnya?

Pada pendapat saya, masjid bukan sekadar tempat bagi orang Islam menunaikan solat ataupun mendengar kuliah kitab kuning yang merapu. Ia adalah tempat berkumpulnya para jemaah untuk mengeratkan silaturrahim, tempat untuk meluaskan dan menambah senarai kenalan, tempat untuk bertukar-tukar pendapat, tempat untuk membincangkan masalah umat, dan tempat untuk berehat ataupun tempat persinggahan terutamanya bagi pengembara.


Hari ini, masjid hanya sekadar tempat untuk sembahyang, tempat untuk mengaji kitab berkenaan hal ehwal sembahyang, membaca teks khutbah yang segala-galanya diaturkan oleh Pejabat Agama yang perasan bagus. Jika mahu adakan program, wajib ada surat daripada Jabatan Agama. Kalau mahu sampaikan kuliah, wajib ada tauliah. Ini semua berpunca dan akibat apabila UMNO berkuasa. UMNO menerapkan budaya sebegitu. Tak hairanlah masjid sekarang ini menjadi lesu.


Mereka akan pastikan setiap program atau kuliah dikawal. Kerana mereka tahu, kalau penceramah bebas memberi dan mengajar mana-mana kitab atau tajuk kuliah, pasti akan kena atas batang hidung UMNO kerana UMNO meninggalkan ajaran-ajaran Islam. Sebab itu Khir Toyo mewajibkan setiap penceramah memiliki tauliah. Entah ajaran nabi mana si Khir Toyo laknatullahi alaih ini ikut?


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda "Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat" - HR Bukhari


Sejak dari mula lagi, kita semua ini telah diberi tauliah oleh Nabi kita sendiri. Hadis di atas itu buktinya. Nak tauliah apa lagi? Kerana inilah semua masjid jadi tertutup - lesu dan kurang jemaah. Kadang-kadang masjid pun dikuncinya. Seolah-olah masjid itu kepunyaan bapak dia.


Kini, tradisi yang diperkenalkan oleh Khir Toyo laknatullah itu dikekalkan oleh Hassan Ali dan Khusrin Munawi. Mungkin mereka ini perasan bahawa mereka lebih bagus daripada Nabi kut? Ingat ya, kalau jumpa ular atau biawak dengan Hassan Ali dan Khusrin Munawi, ketuk kepala Hasan Ali dan Khusrin Munawi dulu. Ajaran dan peraturan yang diperkenalkan oleh UMNO terhadap masjid sejak dulu telah meresap masuk ke dalam diri masyarakat Melayu.


Bahkan ada yang berpegangan dengan ajaran sesat bahawa orang bukan Islam (non-Muslim) tidak boleh masuk masjid. Ini ajaran tok guru kitab kuning mana yang depa ikut? Bukan seorang dua yang berfahaman sebegini, tapi ramai. Nabi Muhammad dulu, segala urusan yang melibatkan negara dan kepentingan umat dibincangkan di dalam masjid, dan baginda menerima ramai tetamu daripada masyarakat bukan Islam - kafir Quraisy dan Paderi Kristian contohnya. Dan orang Arab Badawi kencing dalam masjid pun, Nabi tak halang!


Jadi, siapa mereka ini yang lebih pandai daripada Nabi? Orang bukan Islam nak masuk masjid, nak tengok dan belajar mengenai tempat ibadat orang Islam kenapa dihalang? Asalkan mereka berpakaian sopan itu sudah mencukupi untuk membolehkan mereka masuk ke dalam masjid. Kita sendiri pun, sebagai orang Islam, setahu saya tak ada kesalahan jika kita masuk ke dalam Gereja, Tokong Cina ataupun Kuil Hindu.


Setakat ini saya tak pernah dengar lagi ada paderi, atau tok-tok sami yang menghalau orang Islam daripada masuk ke dalam tempat ibadat mereka. Bahkan mereka siap menyambut lagi rombongan orang Islam yang datang menziarahi mereka.


Tapi yang saya selalu dengar ialah kerapkali ada yang dihalau oleh penjaga masjid atau orang-orang masjid jika ada orang Islam sendiri yang nak buat program atau orang kafir yang nak melawat masjid. Kalau nak buat program juga, kena ada surat. Macam-macam karenah orang Melayu ini. Inilah jadinya jika sesuatu urusan agama diserahkan kepada bangsa yang bodoh macam Melayu ini.


Saya kerapkali tersirap darah kalau dengar cerita orang-orang agama buat babi, sama ada pegawai masjid atau pegawai zakat. Kalaulah saya ada pada waktu itu, ketika pegawai atau orang masjid yang mengherdik dan marah orang yang tak ada surat atau sekadar nak buat program lawatan, rasa-rasanya memang saya belasah cukup-cukup orang itu depan orang ramai - saya tak kisah sama ada orang yang saya belasah itu imam ataupun bilal masjid tersebut.


Kerana saya marah, malu dan kesal kerana ada orang yang mengaku Islam, orang agama tapi perangai jahat. Kerana perangai orang macam mereka inilah ramai yang berputus asa dengan Islam. Dan mereka akan buat perbandingan - pergi masjid kena halau, tapi pergi gereja atau kuil disambut dengan mesra - apa kesimpulannya?


Sebab itu, kalau ada orang murtad, kalau ada orang hina Islam dan sebagainya, salahkan pegawai-pegawai masjid yang garang dan jahat itu, salahkan pegawai pusat agihan zakat yang melayan orang yang meminta zakat seperti peminta sedekah.


Apa saudara baru akan fikir jika mereka lihat begini rupanya perangai orang-orang agama. Sebenarnya saya nak tumpukan masalah-masalah di atas kepada orang-orang di Pejabat Agama. Mereka ingat mereka bagus, bagi arahan itu ini pada orang bawahan. Ingat tak ada yang tahu ke ramai yang songlap duit dalam tu?


Inilah pentingnya bagi parti pembangkang jika tawan sesebuah negeri - tukar pegawai kerajaan yang UMNO. Kerana kalau kekalkan mereka, mereka akan teruskan budaya-budaya UMNO dalam pentadbiran. Kalau di Terengganu dulu kerajaan UMNO boleh menukar kerajaan yang pro-PAS, kenapa sekarang kerajaan Pakatan Rakyat tak boleh buat perkara yang serupa?


Kononnya nak tunjuk baikkah macam kerajaan Selangor yang kekalkan Khusrin Munawi dan Khalid Ibrahim yang kekalkan ramai orang UMNO dalam pentadbiran Selangor, atau Ustaz Azizan Razak di Kedah yang tak mahu tukar pegawai yang pro-UMNO. Nak tunjuk baik sangat nanti jadi macam Haji Hadi di Terengganu dulu - tak mahu ambil tindakan apa-apa terhadap Wan Mokhtar apabila sejumlah wang ditemui di dalam laci bekas Menteri Besar - nak tunjuk baik!



Inilah jadinya kalau masjid disekat dan dikawal - lahirlah program-program yang bangang seperti di atas ini.

0 comments: