Saturday, May 29, 2010

Mungkin Ustaz Zol Juga Akan Dilabel Sebagai Blogger Celaka




Kritikan Ustaz Zol terhadap pimpinan PAS Perlis di sini [link] dan komen menghentam beliau di sini [link]



Sindrom penafian ini boleh dikatakan ada dalam semua orang yang berada di dalam satu kelompok atau puak. Mereka ini lebih suka dengan berita yang hanya boleh menguntungkan mereka dan menyedapkan telinga mereka apabila mendengarnya dan kalau boleh tak mahu sedikitpun mendengar tentang kelemahan kelompok mereka.


Apabila musuh mereka ditelanjangkan, mereka akan bersorak keriangan. Tetapi apabila kelemahan mereka didedahkan dan kelompok mereka dikritik, terutamanya apabila disuarakan oleh ahli dari kelompok mereka, serta merta terpacul perkataan Astaghfirullah (konon-kononnya nak tunjuk warak), istighfarlah, pergi jumpa dulu dengan pimpinan, guna saluran yang betul (saluran paip?), dan sebagainya. Tak kurang juga ada yang melenting serta mengamok.


Kelompok Wahhabi yang mendakwa mereka aliran Salaf sedaya upaya mahu menunjukkan merekalah yang benar dan menghentam aliran yang tidak sehaluan dengan mereka. Begitu juga dengan kelompok Syiah (terutamanya Syiah Melayu yang semakin bertambah di Malaysia ini - ataupun Syiah celup). Dalam menangkis serangan terhadap mereka, mereka tidak mahu mendengar sebarang kritikan terhadap sesetengah tindakan mereka dan menyerang balik si pengkritik itu - mereka-mereka ini hanya melihat kelompok merekalah yang terbaik dan tidak mahu menerima sebarang teguran dan kritikan. Lebih teruk lagi ada yang memandang rendah terhadap aliran lain.


Kelompok Ahlus Sunnah wal Jamaah juga tidak ketinggalan dalam bersifat kepuakan. Mereka juga mendakwa merekalah kumpulan yang paling benar dan golongan yang terselamat. Dengan bermodalkan itu, mereka menganggap aliran yang berlainan dari mereka sebagai sesat. Lebih malang lagi, ada dikalangan mereka ini bergaduh sesama sendiri. Ini kerana kelompok ini mempunyai 4 orang Imam Fiqh. Pengikut-pengikut setiap Imam ini mendakwa fatwa Imam merekalah yang paling benar dan tepat.


Inilah sifat 'assabiyyah. Semangat berpuak-puak. Kalau kelompok sendiri buat silap mereka akan pejamkan mata, tetapi akan serang habis-habisan apabila melihat kelompok lawan membuat kesilapan. Apabila kelompok sendiri ditegur, mereka akan mengamok. Selama ini orang-orang PAS mengatakan UMNO itu parti 'assabiyyah kerana mereka perkauman. Orang-orang PAS ini telah menyempitkan maksud 'assabiyyah itu sendiri. Mereka sendiri tidak sedar bahawa mereka pun bersifat sedemikian. Mereka akan rasa panas hati apabila pimpinan sendiri ditegur dan dikritik. Tapi kalau bab serang-menyerang UMNO, merekalah nombor wahid.


Sudah ada contoh, lihat saja blog Ustaz Zolkharnain Abidin, salah seorang pemimpin PAS dari Perlis yang mengkritik pimpinan PAS Perlis. Kemudian, berjela-jela komen masuk dalam ruangan komen dan menghentam beliau (tapi pengkomen tersebut ternyata pengecut rupanya, komen pun pakai Anonymous je). Cuba perhatikan posting-posting Ustaz Zol yang menhentam UMNO. Komen yang masuk sikit saja. Tapi kalau posting bab hentam pimpinan PAS, posting tersebutlah yang paling banyak komen masuk. Kalau boleh orang-orang PAS ini mahu orang dari kalangan mereka ini menyatakan perkara yang baik-baik saja tentang parti. Orang itu bersifat hipokrit pun tak pe, janji jangan cakap benda negatif terhadap parti.


Kalaulah Ustaz Zol ini up sikit dia punya tulisan terhadap parti, mungkin nasib beliau sama dengan blogger-blogger PAS Reform dan Task Force 13 yang telah dilabelkan sebagai Blogger Celaka oleh orang tertentu. Nasib Ustaz Zol akan sama seperti Pakaq, Aduka Taruna, Ali, Wan Gee, dan sebagainya.

0 comments: