Saturday, October 17, 2009

Masalah Di Dalam Pakatan Rakyat

Jika masalah-masalah di bawah ini tidak ditangani dengan bijaksana sebelum ianya merebak dan menjadi lebih teruk, macam mana ya nasib PAS, PKR, dan DAP pada PRU yang akan datang? Rakyat sekarang ini rata-ratanya sudah tahu memerhati dan menilai, kerana kedua-dua gabungan iaitu BN dan PR sama-sama mempunyai kerajaan, yang bedanya cuma PR sahaja yang tidak menguasai Pusat. Jika pada PRU 2008, kebanyakan rakyat meluat dengan BN lantas membuat keputusan untuk memangkah calon selain daripada lambang dacing, tapi PRU yang akan datang rakyat pasti akan membuat penilaian berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam Pakatan Rakyat.


Masalah-masalah :


1) Pergeseran di antara PAS dan DAP yang ditimbulkan oleh pemimpin-pemimpin tertentu di dalam parti tersebut. Pembuat masalah di dalam PAS ialah : Hadi, Mustafa, Nasha, Hasan Ali. DAP pula : Teresa, Ronnie, Jeff Ooi.


Isu : Arak di Selangor, Selcat, tulisan jawi di papan tanda, Kerajaang Perpaduang, kandang babi, dan lain-lain.


2) Pergolakan dalaman PAS : Di antara puak pro-Kerajaang Perpaduang Makang Ikang dengang puak pro-Pakatan Rakyat (yang digelar "Erdogan" oleh UMNO). Di Selangor lebih ketara, diantara Khalid Samad dengan Hassan Ali.


3) Kerajaang Perpaduang - skandal perjumpaan dalam gelap, Task Force, perjumpaan di hotel Sheraton, Subang.


4) Lompat parti : Di Perak dan Kedah (wakil rakyat PKR)


5) Kegagalan agenda 16 September


6) Menyerang setiap konsert - tetapi tidak mencadangkan alternatif, ataupun serang konsert didahulukan, kemungkaran yang lain buat-buat tak nampak (saya merujuk kepada Pemuda PAS yang semakin menjengkelkan dan membosankan semenjak jawatan Ketua Pemuda bertukar tangan, dah la imej skema macam budak tadika, anak-anak muda tidak cuba didekati)


7) Krisis di dalam PKR - isu Zaid Ibrahim bercuti selama 6 bulan, dipercayai ada kaitan dengan Azmin Ali.


p/s : Rupa-rupanya Azmin Ali ini spesis yang nakkan jawatan juga, mengamuk sakan bila ketua-ketua PKR cabang di Sabah sepakat menolak Azmin, sehinggakan Anwar pun tak dapat nak tenangkan dia. Dari sumber yang lain, Azmin Ali resah dan cemburu kerana Zaid Ibrahim banyak sumbangkan idea kepada Anwar dan ini membuatkan Zaid dan Anwar menjadi rapat. Busuk hati punya orang. Dah la tiru semua gaya Anwar. Dari gaya pakaian sampailah kepada gaya bercakap. Lebih teruk dari perempuan.


Masalah yang lain :


PAS mempunyai masalah dalaman (diantara pemimpin), PKR pun sama, tambahan pula mempunyai 3 orang wakil rakyat yang lompat parti, DAP pula mempunyai masalah yang sehingga kini tidak boleh ngam dengan dasar Islam.


Nota :


Nampaknya bermula dari sekarang pemimpin-pemimpin PR patut selesaikan masalah-masalah seumpama ini dengan gentlemen. Baru setahun lebih berpakat, sudah timbul bermacam-macam isu. Setiap parti ada masalahnya yang tersendiri. Jika tak mahu peratusan kemenangan berkurang pada PRU yang akan datang, eloklah baiki apa yang rosak di dalam sistem PR. Jika ada yang perlu dibuang, buanglah jauh-jauh!

0 comments: