Tuesday, October 20, 2009

Layakkah Kerabat Diraja Perak Dihormati?


BENARKAH DAKWAAN RAJA PETRA?


Raja Petra ada menulis artikel mengenai kenapa Sultan Perak sanggup memperkenankan kerajaan haram BN di Perak walaupun tindakannya melanggar undang-undang tubuh kerajaan negeri dan sebab-sebab kerajaan PR di Perak tumbang. Artikelnya boleh dilihat di sini. Terjemahan ke dalam Bahasa Melayu di sini.


Kalaulah benar, adakah patut kita memberi hormat kepada puak-puak yang tamakkan harta ini walaupun sudah kaya? Adakah kerana mereka ini mempunyai takhta, raja Melayu, maka kita membenarkan mereka bersekongkol dengan pemerintah dan seterusnya membolot harta rakyat? Adakah ketaatan kepada Raja-Raja Melayu itu suruhan daripada Allah dan Rasul, sampaikan orang Melayu tak berani berkata apa-apa terhadap golongan ini. Sepatutnya mereka tidak mencampuri urusan politik. Saya berani katakan, semenjak kejatuhan kerajaan Pakatan di Perak pada Februari lalu, rasa hormat saya kepada sultan alah tu hilang. Begitu juga kurangnya rasa hormat saya dengan kerabat-kerabat diraja yang lain. Pada saya mereka wujud tidak membawa apa-apa kebaikan kepada rakyat Malaysia. Sebaliknya, wang yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat dihabiskan untuk membayar elaun-elaun mereka. Mereka semua sudah kaya raya, ada syarikat, ada perniagaan, tapi masih kepingin duit dan harta rakyat.


Raja Petra juga ada menceritakan bagaimana Sultan Selangor dan Sultan Perak sengaja melambat-lambatkan perlantikan Menteri Besar kerajaan gabungan parti pembangkang selepas PRU-12. Ini bertujuan untuk memberi sedikit masa kepada PAS untuk berunding dengan UMNO membentuk kerajaan, dan juga mencuri sedikit masa untuk UMNO menghapuskan bukti penyelewengan mereka di pejabat pentadbiran negeri. Tidak hairanlah kerana sultan tersebut Melayu, kononnya bila kerajaan PR terbentuk, tergadailah hak-hak Melayu, dan kononnya juga kerajaan yang pemimpinnya majoriti Melayu wajib dibentuk untuk menyelamatkan orang Melayu, poorah! Tengoklah Perak sekarang. Kerajaan Melayu apa, Menteri Besarnya itu mamak keling yang diimport dari Malabar. Semalam baru dikhabarkan bahawa kerajaan haram BN Perak menganugerahkan tanah kepada orang India. Mana dia Melayu-melayu yang kuat menyalak selama ini? Ooo bila Nizar bagi tanah kepada orang Cina yang miskin kamu bising, sekarang mana perginya semangat Melayu kamu semua? Hipokrit!


Tengoklah apa yang ditawarkan oleh Najib kepada Sultan Perak. Harta-harta yang tak ternilai harganya, yang sepatutnya dimiliki oleh rakyat yang susah, tapi dibaham oleh seekor anaconda. Walaupun sudah kaya tapi sudah menjadi dasar manusia bajingan, harta yang dimiliki sekarang sentiasa rasa tidak mencukupi. Patutkah mereka ini kita hormati? Itu tak termasuk dengan perangai sebilangan kerabat diraja yang lebih sudu dari kuah. Nanti bila isu ini digembar-gemburkan, nanti adalah pemimpin dan penyokong UMNO (laknatullahi alaihim ajmain) kata menderhaka. UMNO hanya berani berselindung di belakang istana. Menang cara pondan.


Nota :


Sultan Selangor dan Sultan Perak mempunyai pertalian darah. Patutlah perangai dekat-dekat nak serupa. Sehingga sekarang Sultan Perak tak pernah melayan sebarang permintaan dari Ir. Nizar, sama ada untuk bubarkan DUN, menghalang notis persidangan DUN daripada speaker haram Ganesan, dan lain-lain. Raja Petra mendakwa selama pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat Perak, Sultan Perak membuat bermacam-macam permintaan sehingga ada yang tidak boleh Ir. Nizar tunaikan. Ini membuatkan Sultan Perak murka dan apabila Najib memberitahu bahawa PR sudah tidak punya majoriti, serta merta baginda memperkenankan membentuk kerajaan BN Perak. Dan dikhabarkan Najib ada juga ugut Sultan Perak dengan mengatakan Raja Nazrin tak akan menjadi pengganti Sultan Perak. Syabas Raja Petra. Pahlawan alam cyber.


p/s : Adakah suatu hari nanti rakyat Malaysia akan menjadi seberani rakyat Iran yang berjuang menghapuskan sistem monarki sebelum Revolusi? Mungkin tidak!

5 comments:

Anonymous said...

Jangan melihat sesuatu perkara dari satu hala...gunakan akal yang ada!

Azren Putra said...

‎''Nazrin, anak kepada Sultan Azlan Shah, tidak sepatutnya menjadi Raja Muda.''
terjumpa kat satu blog..ternyata penulis ni buta tentang Sistem Giliran Kesultanan Perak.
*dei, Raja Dr.Nazrin memg betul ikut turn la..mmg la kalu ikut logik sist.giliran tu,jawatan Raja Muda bkn pada baginda,tpi pada waris2 yg lebih awal(selalunya oleh putera2 sultan2 yg mendahului Sultan masa kini)..masalahnya waris2 yg sepatutnya memegang jawatan as Raja Muda Perak telah mangkat yg membolehkan Raja Nazrin memegang jawatan tu dlm zaman pemerintahan Sultan Azlan.

Careyenna said...

Most important thing is, kau ini sangat anti-govern that's all ! Hak bersuara diberi bebas bukan untuk sewenang-wenangnya . Things might come back to you Mister !

Careyenna said...

Most important thing is, kau ini sangat anti-govern that's all ! Hak bersuara diberi bebas bukan untuk sewenang-wenangnya . Things might come back to you Mister !

brotherhood said...

Penulis terencat akal sesuai migrate keluar negara.kalau sudah tidak selesa dan kecewa dgn malaysia dan sistem raja raja melayu.. berambus lah.. bodow