Sunday, August 15, 2010

Virus bodek.


Oleh : Ibn Ali [link]

Salam Sebulan Ramadan.


Pada hari ini, kita telah menyambut beberapa hari dalam bulan Ramadan. Maka, akan bertempik sakanlah para khutoba' dari seantero Malaysia tentang Ramadan sebagai universiti. Tidak kisahlah akan semua itu. Cumanya dibimbangi akan menjadikah Ramadan kita sepertimana Ramadan-ramadan yang telah lepas-lepas?

Ramadan = pesta tahunan = krismas = natal = tiada apa-apa = nonsense langsung?

Attention pleaze!!

Ini adalah muhasabah sahajalah. Bukan menghina Ramadan itu. Tetapi mengkritik para pelakunya. Terutama para khutoba'. Perlu, sangat dimuhasabah kita semua. Ramadan erti pada kita adalah apa? Hanya pesta sebulan beribadat di Masjid-masjid, baca Al-Quran, tadarus, mengaji, buka kitab, baca Fadhail 'Amal, bersedeqah, akhirnya apa? Hingga di penghujung Ramadan sahajakah kita semua menjadi Muslim? Selepas bulan Ramadan, kita semua adalah apa?

Maaf. Sekadar muqaddimah yang berjela panjangnya. Fokus, pada tajuk. Jika, masalah ekonomi kita tidak diselesaikan seberapa pantas yang mungkin selepas masalah 'aqidah-Syariat-akhlaq maka akan bermaharajalelalah virus bodek meliar-liar mematuk-matuk mata kepala nafsu kita semua untuk membodek-bodek dan mengampu-ampu. Hanya itu. Ulama, malah jika para mahasiswa itu tidak ada sumber ekonomi peratusan kemungkinan dia untuk dihinggapi dan dilekati virus bodek adalah cukup tinggi.

Maka?

Antivirus tidak diperlukan.

1 comments:

Anonymous said...

Nice dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.