Monday, April 30, 2012

Catatan Bergambar Bersih 3.0

Disebabkan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia yang mahukan perubahan yang lebih baik kepada negara, saya memilih untuk menghadirkan diri ke perhimpunan "Duduk Bantah" Bersih 3.0 dan mengorbankan lawatan yang sepatutnya diwajibkan oleh majikan saya.

Saya bertolak awal pada hari Sabtu lepas. Dalam pukul 9 pagi atau lebih. Start dari Ampang >> Ampang Park (Jalan ke KLCC ditutup) >> berjalan kaki ke KLCC >> Masjid Jamek (11 am) >> Depan Dataran Merdeka >> Masjid Negara (12 pm) >> Dataran Maybank >> Lebuh Ampang >> Masjid Jamek >> END

 Suasana di depan menara KLCC. Anggaran dalam 1000 orang. Majoriti berpakaian hijau (anti Lynas).



 Tiba di Masjid Jamek. Walaupun masih awal, jumlah peserta demo sejauh mata memandang..

 Di hadapan Dataran Merdeka


 Jonah yang sepatutnya lead perarakan kecil dari hadapan Dataran Merdeka ke bahagian belakang Dataran Merdeka (hampir dengan Masjid Negara), tapi last-last dia suruh patah balik. Alang-alang dah dekat dengan Masjid Negara, saya putuskan untuk pergi saja ke sana untuk meninjau keadaan di Masjid Negara pula.

 Masjid Negara boleh tahan crowded. Berarak sebelum pukul 2, tapi bukan ke arah Dataran Merdeka (sebab ada gerombolan polis block jalan). Unit Amal lead perarakan ke Dataran Maybank.

 Gerombolan polis yang block jalan sebelum Zohor. Selepas Zohor depa masih lagi belum berganjak.

 Lautan manusia dari Masjid Negara ke Dataran Maybank.

 Di hadapan Dataran Maybank. Antara pimpinan yang berucap adalah Presiden PAS, Hadi Awang, Tan Seng Giaw, Anthony Loke, Abdul Kadir Sheikh Fadzir, dll



 Presiden PAS yang kepanasan dikipas oleh pembantu-pembantu beliau.

 Di area Masjid Jamek. Masa ni memang dah kecoh. FRU dah tembak gas.


 Lari dari polis tapi masih sempat snap gambar dari jauh.

 Dikejar polis. Lokasi : Belakang Restoran Jamek

 Polis berkumpul di depan Masjid Jamek.

 Dr. Hatta Ramli


 Water cannon pula. First memang depa sembur air biasa.

 Brader ni kaki dia berdarah sebab terkena canister.


 Dalam pukul 5. Suasana bertukar jadi rusuhan. Polis vs Rakyat (campur SB yang menyamar jadi peserta demo). Aku kejar, kau lari. Kau kejar, aku lari.

Senjata : Penumbuk, penendang, batu, botol air mineral, kasut, selipar.



 FRU suruh balik

 Diorang ni tengking balik FRU

Lebih kurang sejam, terpaksa jugak balik. Sebab polis memang mengganas gila babi, dikejarnya sampai ke dalam stesen LRT. Ramai yang kena belasah. Di bawah stesen, jumpa Sam dengan Pak Jabit (lupa ambil gambar).

1 comments:

Maz Omar The Amateur Writer said...

apalah korang nie... nak buat demo yg ntah apa2. kata utk kebaikan negara, itulah, inilah! tapi korang jugak yg mengganas. x pk langsung ttg org awam yg lain. org nak buat kerja kahwin sume... selfish! pentingkn diri!