Sunday, April 24, 2011

Kenapa saya tolak HT 1

"Kamu tanya dia, awak nak masuk syurga ke neraka? Kalau nak syurga, pakai tudung labuh,".

Inilah dialog yang saya ingat kira-kira lebih setahun lalu, apabila kawan saya bangun menanyakan soalan pada seorang ustaz Hizbu Tahrir di HQ yang terletak di Bandar Baru Bangi.

Soalan kawan saya berkenaan tentang seorang rakan perempuan beliau yang akan memakai tudung labuh bila dia berasa rela dan bukan terpaksa. Untuk makluman, kawan saya dan rakan perempuan beliau adalah pelajar yang beraliran konvensional, bukan Islamik. Biasalah kalau pakai tudung pun, bukan tudung labuh.

Bila dengar saja jawapan ustaz tersebut, fikiran saya terus berubah. Manusia ni, kalau mahu berubah bukan berubah secara 100% mendadak, mestilah secara beransur-ansur/berperingkat. Tak boleh dipaksa. Jadi beginilah rupanya jika HT berjaya mendapat mandat - mereka akan merubah segala-galanya dalam sekelip mata sama macam Attaturk merubah Turki dalam masa beberapa bulan.

1 comments:

Anonymous said...

ada nas dan dalil dari al-quran dan as-sunnah utk saudara bercakap begitu??