Thursday, April 28, 2011

Budaya hantar ke sekolah pondok

"Bila anak Melayu menyetan, mengapa hantar ke sekolah pondok?" soalan berbisa yang ditanyakan oleh Obefiend dalam salah satu posting di dalam blognya.
Seakan satu trend dalam budaya Melayu moden, anak yang jahat dihantar ke sekolah pondok. Hasilnya, budak-budak pondok tak jauh bezanya dengan budak-budak yang bukan dari aliran agama. Pondok ialah satu tempat untuk membina kerohanian insan dan seterusnya mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian, bukannya sebagai tempat pemulihan.
Saya lihat perangai budak-budak pondok dah tak ada bezanya dengan budak sekolah yang nakal. Boleh dikatakan dalam 100 orang pelajar pondok, hanya 2,3 yang betul-betul jadi "orang". Orang Melayulah yang rosakkan institusi pondok.
Lalu apa solusinya? Solusi untuk menangani anak-anak nakal adalah di tangan kerajaan. Buat satu kem ala ketenteraan seperti di negara China. Ibu bapa di sana hantar anak-anak mereka yang bermasalah ke kem ala tentera untuk dibentuk jatidiri, jalankan latihan fizikal seperti tentera dan berjoging setiap hari sehingga cukup beberapa ribu kilometer (kem ini kem bergerak, semua tidur dalam trak tentera). Selama 90 hari mereka tidak boleh menghubungi ibu bapa mereka.

5 comments:

Anonymous said...

INILAH YANG BERLAKU KEPADA KEBANYAKAN USTAZ-USTAZ YANG PANDAI HENTAM ORANG TERUTAMA SEKALI DALAM PAS. SEPERTIMANA KITA TAHU, PADA MASA KECIL DULU MEREKA ADALAH PELAJAR YANG TIDAK DIKEHENDAKI OLEH SEKOLAH MELAYU (SEBAB OTAK BANGANG), TAK LAYAK KESEKOLAH INGGERIS, AKHLAK BURUK, MAK BAPAK TAK MAMPU NAK JAGA. JADI HANTAR KESEKOLAH AGAMA KUT-KUT JADI "MANUSIA".

HASILNYA (DISEBABKAN OLEH "OTAK YANG SLOW DAN TAK BERAPA CERDIK SANGAT" DITAMBAH DGN GILA KUASA, PANGKAT, KEKAYAAN ...) MEREKA SANGGUP MENGKAFIRKAN ORANG ISLAM. MEREKA JUGA SANGGUP DIPERALATKAN OLEH ORANG KAFIR UNTUK MENGHENTAM SAUDARANYA YANG ISLAM DSB. (WALHAL MENGUMPAT LEBIH BERDOSA DRPD BERZINZA DGN IBU SENDIRI).

KITA BERHARAP GENERASI AKAN DATANG AKAN MENGHANTAR ANAK-ANAK YANG TERBAIK UNTUK MENJADI ULAMA DAN BUKAN ANAK-ANAK YANG "JAHIL SERTA BERAKHLAK RENDAH" UNTUK MENJADI TOK LEBAI YANG AKHIRNYA MENGELAR DIRI MEREKA SENDIRI SEBAGAI "_OOLAMAK".

PILIHLAH SEKOLAH AGAMA YANG BETUL DAN BUKAN SEKOLAH AGAMA YANG MENGAJAR ANAK BUAHNYA UNTUK MENGUTUK ORANG ISLAM LAIN SERTA MENYANJUNG PEMIMPIN2 YANG "JUGA TAK BERAPA CERDIK" DALAM PARTI TERTENTU.

Admin said...

UMNO tu manusia sangatlah dengan tak habis-habis bodohkan orang Melayu. Buat negara ni macam mak bapak diorang yang punya. Perjuangan nak kayakan anak beranak dan kroni-kroni. UMNO kafir? Memang kafir pun, dan orang-orang UMNO setaraf BABI saja. Dengar orang UMNO bercakap pasal agama serupa la dengan menghina Islam, umpama BABI duduk atas Quran - inilah perumpamaan bila UMNO cakap pasal agama.

Admin said...

UMNO pun hamba orang kafir juga. Genting Highlands, Bukit Tinggi beri pada taukeh judi. Tapi bezanya, UMNO ni lebih bawah dari orang kafir. UMNO laknatullah alaihim ajmain.

Anonymous said...

UNTUK MENGETAHUI HAL YANG SEBENARNYA SILA BACA BLOG DIBAWAH. SAYA MENYERU TUAN SEMATA-MATA KERANA ALLAH DAN TUAN BUATLAH PILIHAN SELEPAS MEMBACA BLOG TERSEBUT:
http://panggungopera.blogspot.com/2011/04/mesti-baca-kenapa-kami-tinggalkan-pas.html

P.S. SAYA BENCI POLITIKING YANG SEDANG BERLAKU DI MALAYSIA SEKARANG. KITA SAMA-SAMA BERDOA SERTA MINTA PERLINDONGAN ALLAH DARI BALA BENCANA YANG SEDANG MENIMPA KITA AGAR DIHANCURKAN PARTI(PARTI) YANG MEMBAWA KEROSAKKAN KPD UMMAT ISLAM

Admin said...

Dan saya, tak tinggalkan PAS atau mana-mana parti kerana saya tak berparti. Saya cuma menolak pemimpin PAS yang tak berotak dan dungu.