Friday, November 16, 2012

Melayu & Hamas : Kacang Lupakan Kulit


Dasar taik idung lupakan idung --- yang ni pinjam dari kata-kata Aduka Taruna yang pernah ditinggalkannya di ruangan komen dalam blog ni suatu ketika dulu.

Kalau Melayu, selalu disinonimkan dengan istilah Melayu mudah lupa. Tapi kalau bangsa lain? Ada tak isitlah-istilah khusus untuk jenis yang mudah lupa ni?
Rasa nak tergelak pun ada bila lihat gelagat pejuang-pejuang yang berbangsa Melayu ni dalam internet. Bila satu isu timbul, terus dilupakan atau diabaikan isu yang sebelumnya.
Ingat lagi apa reaksi keyboard warrior ni dengan isu Rohingya di Burma?
Kemudian semua berpakat alihkan perhatian kepada rakyat Syria, FSA (yang konon-kononnya pejuang jihad) dan kerajaan Syria pimpinan Bashar Asad? Dan Syiah dimangsakan pula di sini.
Ok, done. Lepas tu, 2 hari lepas, kita dikejutkan dengan serangan mengejut tentera Israel ke Gaza. Habis melalak lagi pahlawan-pahlawan alam maya ini. News Feed di Facebook penuh dengan maki hamun kepada orang Yahudi dan Israel. Sekarang semua orang sibuk dengan isu ini. Habis semua pakat terjah FB Israel Defense Force, berbalah pulak dengan Facebooker Israel kat dalam page tu.
Apa yang sudah terjadi dengan Rohingya dan Syria? Semakin kurang dan akhirnya akan tenggelam liputan mengenai mereka di dalam FB. Tak gitu? :D
Ini sama la macam kisah lelaki yang berkahwin 3. Puas dengan bini pertama, pergi meminang anak dara orang pulak untuk dijadikan isteri kedua. Beberapa bulan lepas tu, terserempak dengan kekasih lama yang sudah menjanda tapi masih bergetah.. kahwin lagi, jadilah isteri ketiga.
Lelaki yang kahwin 3 : Melayu
Bini no.1 : Myanmar
Bini no.2 : Syria
Bini no.3 : Gaza (diistilahkan sebagai janda kerana sebelum-sebelum ni Gaza pernah jadi perhatian, leapstu dilupakan)

Hahaha.. lawak.. nak tengok berapa lama amarah diorang bertahan.

Terus, apa kaitan kacang lupakan kulit dengan Hamas?

Hamas, sudah memutuskan hubungan dengan Iran kerana Iran menyokong kerajaan Syria pimpinan Bashar Asad. Syria dan Iran, negara-negara yang selalu memberi bantuan kepada penduduk Gaza, sama ada berbentuk kewangan, makanan dan senjata. Hamas dikatakan pro-pemberontak Syria. Hamas sekarang sedang berjinak dengan kekasih baru yang bernama MORSI. Tapi Morsi tak boleh buat apa-apa meskipun jarak mereka berdua dekat. Sebelum serangan Israel ke atas Gaza, jangan lupa bahawa Mesir mengiktiraf Israel dengan menghantar dutanya ke sana. Tapi pejuang-pejuang Islam yang berketurunan Melayu ni diam saja. Iyalah, MORSI kan pujaan diorang, sampai bersorak sakan semua sewaktu dia menang pilihanraya presiden.
Dalam Hamas dok lupakan Iran, tapi masih lagi diorang melawan tentera Israel dengan menggunakan senjata buatan Iran! Hahaha

0 comments: