Saturday, March 28, 2009

PERBANDINGAN

Satu perkara yang aku rasa bangga dan kagum ngan orang Kelantan ialah kecerdikan diorang dalam berpolitik. Tak hairanla kalau Kelantan berjaya bertahan selama 4 penggal di bawah pemerintahan bulan purnama. Salah satu faktor penting diorang memilih dan mengundi PAS sebagai wadah perjuangan ialah kesedaran agama yang tinggi. Kalau kita tengok kat negeri Kelantan, penuh dengan pondok-pondok pengajian agama. Begitu gak kalau kita tengok kat kolej-kolej atau universiti berasaskan agama, mesti ramai orang Kelantan.



Kat Kelantan, terlalu ramai ustaz , dan alim ulama'. Ini menyebabkan pemimpin mana yang patut diorang pilih. PAS memang dikenali sebagai parti yang kuat di sebelah pantai timur, terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Aku orang Terengganu, aku tau la. Memang budaya orang pantai timur yang cenderung kepada sesuatu yang berasaskan agama (amnya). Tapi apa yang aku nak kata kat sini, memang terdapat perbedaan di antara pengundi dan penyokong PAS Kelantan dan Terengganu. Terus terang aku cakap, orang PAS kat Kelantan lebih cerdik dan pandai dari orang PAS Terengganu.



Buktinya, kalau kat Kelantan, diorang tak mainkan isu yang remeh untuk mengundi. Antaranya ialah isu anak tempatan. Kat Kelantan, tak kiralah calon anak dari mana pun, asalkan guna lambang bulan, diorang mengundi. Tak macam pengundi PAS Terengganu yang BANGANG, isu anak tempatan jadi isu. Kita tengok PRU-12 lepas. Mat Sabu, anak Pulau Pinang, kalah di Parlimen Kuala Terengganu. Sebabnya? dia bukan orang Terengganu! Aduh...malunya aku jadi orang Terengganu....apasal la bodoh dan bengongnye orang Terengganu ni?! Post mortem dibuat, lebih 2 ribu penyokong dan pengundi PAS tak mengundi calon PAS Parlimen Kuala Terengganu, masa PRU-12. Diorang lebih rela pangkah calon BN, Razali Ismail. Kalau orang PAS Terengganu cerdik, dah lama Mat Sabu masuk parlimen.



Kalau pengundi Kelantan, diorang menangkan calon luar. Contohnya, Nasharuddin Mat Isa (Parlimen Bachok) dan Saifuddin Nasution (Machang). Malah, Ibrahim Ali (katak) yang jahat tu pun pengundi PAS menangkan di Pasir Mas, sebab Ibrahim guna lambang bulan. Kenapa la pengundi Terengganu tak secerdik pengundi Kelantan? Memang, bagi aku, PAS kat Terengganu cukup jauh beda dengan PAS Kelantan. Bagi aku, PAS Terengganu lah ekstrim. Aku tak kisah kenyataan ni turut terpalit kat aku, sebab aku orang Terengganu. Aku cuma menyampaikan kebenaran, benda yang aku tengok sendiri. Dulu ada dakwaan sesetengah pihak, penyokong PAS Terengganu kasar. Itu memang tak dapat dinafikan. Memang betul.


Cukup memalukan melayu bodoh di Terengganu bersikap macam tu. Cara orang cina berpolitik tak macam ni. Lim Guan Eng, orang Melaka, tapi bolah jadi Ketua Menteri Pulau Pinaang! Cina Pulau Pinang tak kata apa pun?? Susah, orang Terengganu ni. Ini mungkin akibat dari pimpinan Terengganu sendiri, ada yang "ekstrim dan taksub pada tok guru". Orang Terengganu jangan harap PAS dapat perintah kalau masih ada pimpinan macam ni. Jangan mendabik dada, sebab kemenangan PRK Kuala Terengganu baru-baru ni. Itu kerana banyak bantuan dari negeri-negeri luar. Kalau PRK tu orang PAS Terengganu sendiri yang handle, aku pun tak pasti Wahid Endut tu dapat jadi MP ke tak.



Bagusnya tarbiyah TGNA di Kelantan....tak macam sikap tok guru Terengganu. Kasar.

0 comments: