Friday, March 27, 2009

FAIRUS KENA TAHAN


Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin, aku dengar citer, dia ditahan kat Tambak Johor oleh pihak imegresen masa nak masuk kat Singapura. Lepas tu dia ni diserahkan kepada SPRM untuk siasatan berkenaan isu kes rasuah pemberian tender kuari yang melibatkan dia di Pulau Pinang. Dia mengumumkan meletak jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri 1, berkuatkuasa 8 April ni.


Dia kata, dia ni mangsa konspirasi. Ramai yang buat fitnah kat dia. Aku pun tak tau nak kata apa. Mungkin logik jugak kalau dia ni mangsa dengki memandangkan dia ni muda lagi (34 tahun), tapi dah pegang jawatan besar, so mungkin ramai yang dalam PKR tu yang jeles. entahla. Anwar Ibrahim pernah tegur dia dalam satu majlis terbuka berkenaan dia ni tak turun padang.


Itulah ujian bila seseorang tu pegang jawatan besar. susah nak memegang amanah. Aku pernah berbual sekejap dengan si Fairus ni, kami terserempak di Kinokuniya, KLCC, Mei tahun lepas. Sebelum aku mintak diri, aku tinggalkan pesanan kat dia ni, "Jadilah wakil rakyat yang baik, yang jalankan tugas dan amanah". Dan dia hanya jawab, "InsyaAllah".


Biar kebenaran je yang menentukan. Bila kebenaran datang, maka terhapuslah kebatilan.

Sekian.

0 comments: