Wednesday, March 25, 2009

Celoteh Awal Pagi





LAGI ISU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH



Walaupun isu ini dah selesai, pihak KDN menarik balik warta yang membenarkan penggunaan kalimah suci Allah dengan sewenang-wenangnya dalam penerbitan yang berkaitan dengan agama Kristian, tapi aku ingin lagi mengulas isu ni, sebab aku cukup "berbulu" dengan kenyataan orang-orang tertentu.


Aku tetap dengan pendirianku, iaitu TIDAK BERSETUJU malahan menentang dengan permintaan golongan Kristian untuk menggunakan kalimah Allah dalam Bible, dan risalah-risalah keagamaan mereka. Aku sependapat dengan YB Zulkifli Noordin, tidak setuju dan menentang keras. Tapi sekarang ni masih ada yang kurang ajar, masih lagi bahaskan isu tersebut, bahkan meminta orang ramai mengundi, bahawa setuju atau tidak kalimah Allah digunakan. Itulah Majlis Peguam - badan yang anti-Islam (la'natullah). Seperti yang diketahui, dalang Inter Faith Commisioner (IFC) adalah Majlis Peguam. Dalang kes Lina Joy serta kes murtad yang lain juga Majlis Peguam. Forum Memeluk Islam, jugak kerja Majlis Peguam.


Ya, aku akui bahawa memang penggunaan Allah dalam bible secara meluas di Indonesia, negara-negara Arab. Masyarakat di sana terdedah dengan percampuran budaya. Bible di negara Arab, tak sama dengan Bible di Jepun. Begitu gak Bible di Indonesia tak sama dengan Bible di Sudan. Sebab ia mengikut budaya masyarakat setempat. Contohnya, Jesus - seperti yang kita tahu, berkulit putih. Tapi, di Sudan, Jesus berkulit hitam. Ia dibuat untuk disesuaikan dengan masyarakat setempat.


Masyarakat Muslim di Malaysia tidak biasa dengan budaya sebegini. Aqidah pun masih lagi di tahap yang lemah. Lagipun Malaysia ni tak sama dengan Indonesia, jika Malaysia, kalau Melayu, dah tentunya Islam.


Sebenarnya apa agenda puak-puak kristian ni? Kenapa baru sekarang menyalak nak buat tuntutan? Kenapa beria-ria sangat???? Memang ada Bible yang dicetak dalam bahasa Melayu/Indon yang meletakkan kalimah Allah. Kenapa ia terjadi? Kalau bukan kerja Missionary Kristian, yang berniat nak mengelirukan orang Islam di negara ni?


PERSOALAN YANG UTAMA, ADA KE KALIMAH ALLAH DALAM BIBLE?

Jawapannya tiada! Yang ada kalimah Allah ialah yang edisi baru. Asalnya, Bible langsung tidak mempunyai perkataan Allah..jika diorang nak masukkan perkataan Allah dalam Bible New Testament diorang, maka terdapatlah penyelewengan, percanggahan dan lain-lain lagi.. kita tengok contoh,


Bible New Testament dalam Kejadian 1 ayat 1-3 : Allah menciptakan langit dan bumi serta isinya, pada mulanya Allah menciptakan langit dan bumi. Bumi belum berbentuk dan kosong, gelap gelita menutupi samudera raya dan roh Allah melayang-layang di atas permukaan air.


Dalam surah yang lain, Matthew 27:46 : Jesus berteriak dengan suara yang lantang, "Eli-Eli (tuhan) mengapa Engkau tinggalkan aku" (Eli-Eli lama sabakhtani?)


Dua ayat kat atas, memang dah ada perbezaan. Kenapa timbul perbezaan ni?? Satu ayat gunakan "Tuhan", lagi satu gunakan "Allah". Macamana puak-puak Kristian nak guna perkataan Allah, sedangkan pada masa yang sama diorang masih menganggap Jesus tu tuhan?? Apakah aqidah dan amalan diorang sama dengan perintah Allah kepada Nabi Musa (Mose), Nabi Isa (Jesus), dan Nabi Muhammad SAW??


Patut ke tak, menggunakan perkataan Allah, tapi pada masa yang sama menafikan kebenaran al-Quran serta tak tunduk kepada Nabi terakhir, Muhammad??


Tapi, Nik Aziz kata tak mengapa Kristian gunakan perkataan Allah. Begitu jugak ngan Dr. badrul Amin, dengan beralasan bukankah Allah itu tuhan semesta alam - satu pendapat yang dangkal dan jelek. Memang betul, tapi adakah puak-puak keristian tu beriman dengan sebetul-betulnya kepada Allah??? Inilah kenyataan 2 orang tokoh politik, yang aku cukup berbulu...


Dr. Badrul Amin kata, jika niat puak Kristian nak dakwah kepada orang Islam, maka itu dah menyalahi perlembagaan. ( banyak risalah yang diedar ada agenda kristianisasi, mana ada tindakan??? Puak-puak ni mana takut ngan undang-undang).


Nik Aziz pulak kata, senang untuk berdakwah kepada bukan Islam, sebab Islam menunjukkan keterbukaannya. (silap haribulan, jadi terbalik! Bukan Islam pulak berdakwah pada Islam, mengelirukan orang Islam).


Jika kedua tokoh ni mengeluarkan kenyataan tersebut, hanya sekadar nak jaga hati rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, (terutama Badrul Amin) - cukup mengecewakan!!!

Ditambah lagi dengan kenyataan bekas Mufti Perlis, Dr. Asri.

Dibimbangi ini akan mengelirukan orang yang baru berjinak-jinak dengan Islam, orang yang baru mengenal Islam, pelajar-pelajar sekolah, anak-anak kecil yang baru kenal kepada Islam - cukup mudah jika kristian berdakwah pada golongan ni - dengan hanya turut gunakan perkataan Allah...


Jadi, kena beringat sebelum kena... Dalam PKR, pun ada pimpinannya yang nak sangat gunakan perkataan Allah dalam penerbitan Kristian - Irene Fernandez dan Jeffrey Kitingan. Mudah-mudahan niat buruk tersebut dihalang oleh Allah SWT...


Lagipun, Bible hanyalah ajaran daripada Paulus, Marcus, Matthew, Lucas, dan Yohanes. Bahkan, Paulus la yang bertanggungjawab memperkenalkan konsep Triniti ( Father, Son, and Holy Spirit). Menyebabkan ada 3 tuhan dalam 1 tuhan. Paulus ialah orang Yahudi, yang merosakkan ajaran Nabi Allah Isa anak Maryam a.s

0 comments: