Sunday, March 29, 2009

PENAMAAN CALON

Hari ni, Ahad 29hb adalah hari penamaan calon bagi tiga kawasan PRK iaitu Bukit Gantang, Perak, Bukit Selambau, Kedah, dan Batang Ai di Sarawak. Mesti meriah suasana perarakan kat sana. Dan dikhabarkan, jumlah pengiring-pengiring calon Pakatan Rakyat di ketiga-tiga kawasan terbabit melebihi pengiring yang mengiringi calon BN. Berikut adalah info ringkas mengenai ketiga-tiga lokasi Pilihanraya Kecil :


BUKIT GANTANG




3 calon dah diumumkan layak bertanding. 3 borang pencalonan dah diterima oleh pihak SPR, calon yang bertanding ialah YB Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin (PAS), Ismail Saffian (BN), dan Kamirul Amizul (Bebas). Nasib baik calon AKIM takde! YB Nizar menyerahkan borang pada pukul 9.06 pagi, Ismail lak serahkan pada pukul 9.20 pagi. Laungan Takbir berkumandang dan bergemuruh bila ketika pengumuman nama YB Nizar. Pengiring YB Nizar dijangkakan berjumlah lebih dari 10,000 orang.


Di luar, penyokong-penyokong BN tak abis-abis memainkan isu Nizar sembah derhaka. Siap dibuat banner lagi. Ada sesetengah mereka pakai kain selepang kuning. Patut di "check" dulu, UMNO banyak derhaka terang-terangan pada Raja-Raja Melayu.


BUKIT SELAMBAU


Kat sini, dah pecah satu rekod. Patut dimasukkan dalam book of record. Seramai 15 calon mengambil bahagian untuk merebut kerusi DUN ni. Kerusi DUN Bukit Selambau dipertandingkan oleh S. Manikumar (PKR), S. Ganesan (BN), dan calon-calon Bebas ialah :

1) Anuar Abdul Rahim
2) Radzi Md Lazim
3) Khamis Awang
4) A. Jayagopal
5) Tan Hock Huat
6) T. Chandrarajan
7) S. Moganakumar
8) Husaini Yaacob
9) Abdul Rahim Abu
10) L. Sarala
11) M. Venason
12) R. Loganathan
13) Mohd Fazil Abdul Wahab

Memang laluan yang cukup sukar bagi PR untuk menang kerusi DUN ni. Ramai jugak calon Melayu. dahla kawasan DUN ni bermajoriti Melayu. Kalaula ditakdirkan calon Melayu Bebas menang, harap-harapla dia masuk PR untuk kukuhkan kerajaan negeri Kedah pimpinan Ustaz Azizan Razak. Penyokong PR dijangka hadir lebih kurang 10,000 orang. Diorang ni diberikan tempat berkumpul di kawasan semak, berbanding penyokong BN yang tempatnya agak selesa. (gambar di bawah)

Keadaan tempat pengiring-pengiring PR berkumpul.



BATANG AI


Kat sini, hanyalah pertandingan satu lawan satu, diantara calon dari PKR, Jawah Gerang, menentang calon dari BN, Malcom Mussem Lamoh. Dikhabarkan pengiring bagi calon PKR juagk melebihi pengiring calon BN. Nampaknya penduduk Sarawak amnya dan pengundi Batang Ai khasnya dah ingin merasai angin perubahan di Sarawak. Diharapkan kemenangan berpihak kepada calon PR.

Sekian.

0 comments: