Tuesday, December 22, 2009

Ucapan Tahniah Kepada Tok Guru Nik Aziz


Nota : Info dan gambar kredit kepada blog towardsmardhatillah.wordpress


Buku di sebelah ini diterbitkan pada tahun 2000 sempena ulangtahun ke-10 kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz. Di dalamnya memuatkan beberapa artikel yang ditulis oleh aktivis-aktivis PAS. Antara yang menarik ialah artikel yang terdapat di halaman 50 dan 51 yang mengandungi ucapan tok guru Nik Aziz itu sendiri.


Ia berdasarkan kebimbangan beliau tentang kedudukan yang beliau miliki selaku ketua kerajaan. Ucapannya kepada mahasiswa dan mahasiswi di Kelantan sempena Aidilfitri pada 1995 menyebut, "Empat tahun lebih saya pegang Kelantan, Allah s.w.t tidak beri kepada saya rasa cemas mengenai dengan kedudukan kewangan walaupun pihak lawan kita, pihak yang tidak bersetuju dengan kita bersungguh sangat untuk hendak menjejaskan kewangan".


Tapi apa yang mencemaskan tok guru Nik Aziz ialah ucapan beliau seterusnya iaitu, "Yang saya cemas sekali “ katanya “ialah bimbang takut fikiran saya, otak saya ini , beralih daripada hendak jaga Islam kepada hendak jaga diri sendiri, daripada hendak jaga masyarakat Islam kepada hendak jaga anak buah, anak cucu saya sendiri. Ini saya bimbang sangat-sangat"


Dengan ini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi "tahniah" kepada beliau, Tok Guru Nik Aziz merangkap Menteri Besar Negeri Kelantan bahawa sesungguhnya perkara yang tok guru cemaskan itu sudah benar-benar berlaku kepada tok guru.


Persepsi dan parti diketepikan, menantu diutamakan. Dah macam Abdullah Badawi la pulak.


Mana boleh diri sendiri tak tahu bahawa melantik kaum kerabat serta ahli keluarga dalam pentadbiran negeri itu perkara yang salah???


Dengan itu, Sekali lagi tahniah diucapkan kepada tok guruku. YANG SALAH TETAP SALAH OKEY..!

0 comments: