Wednesday, August 12, 2009

Ingatan Untuk UMNO

Muhyiddin bakal berhadapan dengan tindakan saman berjumlah RM100 juta daripada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilabelnya sebagai pengkhianat Melayu.

Kenyataan Muhyiddin itu disokong beberapa individu termasuk bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Ezam Mohd. Nor yang menyatakan kesediaannya menjadi saksi utama dalam kes tersebut.

Sokongan terhadap kenyataan Muhyiddin itu juga kini bergema di seluruh negara.

Timbalan Perdana Menteri menambah, selepas pilihan raya umum tahun lalu, muncul juga orang Melayu yang sudah berjaya tetapi bersungguh-sungguh menuduh kerajaan yang ada kini sudah lupa tujuan kewujudannya.

Dalam konteks itu, beliau mempersoalkan apakah dalam tempoh 52 tahun kemerdekaan negara, UMNO tidak pernah menjaga kepentingan orang Melayu di negara ini.

Jika UMNO tidak berjasa kata beliau, bagaimana boleh wujud masyarakat Melayu yang berjaya dan hidup senang pada hari ini. - Utusan Malaysia 11 Ogos.


Inilah salah satu berita yang saya ambil dari utusan semalam. Perhatikan ayat yang telah ditebalkan itu. Itulah selalunya ayat yang digunakan oleh puak-puak UMNO untuk memperbodohkan melayu yang sememangnya bodoh. Dan sila tengok ayat yang paling bawah. Melayu yang berjaya dan hidup senang? Melayu mana yang dimaksudkan oleh Mat Sembab ni? Melayu yang rasuah, atau kroni-kroni?


Apa maksud dia UMNO selama ini menjaga kepentingan Melayu. UMNO lah yang paling banyak merugikan melayu sepanjang ia memerintah. Saya ambil contoh sikit saja. Tulisan jawi yang menjadi tulisan orang melayu dari dulu sudah dihapuskan, dan kesannya terlalu ramai orang melayu yang tak tahu jawi, bahkan buta al-Quran. Kerana siapa? UMNO!


Dalam perlembagaan ada jaminan kepada bahasa kebangsaan yang digunakan di dalam sistem pendidikan negara, tapi ia telah diubah kepada Bahasa Inggeris oleh parti jahanam ini. Kononnya bahasa ilmu. Merosot kualiti pembelajaran anak-anak Melayu di IPT dan sekolah, dek kerana perangai pemimpin UMNO yang sengaja mahu generasi yang akan datang tak henti-henti menyumpahnya.


Begitu juga dengan hak bumiputera untuk memperoleh biasiswa. Mana perginya? Pelajar dibebankan dengan along yang berlesen, PTPTN. Dah la ada ada riba. Dan pelajar akan dibebankan dengan hutang yang banyak apabila habis belajar. Dan akan disenaraihitamkan jika gagal membayarnya. Patutkah dengan pinjaman? Sedangkan ini negara yang kaya. Kalau bolot wang rakyat tak apa, komisen beratus-ratus juta tak apa, tapi untuk beri kemudahan pada warganegara, terutamanya Melayu, dilalaikan. Mana perginya kata-kata nak membela Melayu?


Dengar sini UMNO parti parasit bangsa, faktor-faktor kenapa kamu bertahan sehingga hari ini adalah kerana :


1) Kamu mengambil kesempatan diatas kebodohan orang Melayu untuk meraih sokongan. Bermacam-macam isu kamu timbulkan supaya orang Melayu tidak menyokong pembangkang.


2) Menipu di dalam pilihanraya. Tak menjalankan pilihanraya dengan bersih dan adil.


3) Media kamu kuasai. Dengan ini kamu bodohkan orang Melayu yang tidak ada saluran alternatif.


4) Mengumpan orang melayu dengan wang (rasuah) dan projek (rasuah).


5) Memainkan sentimen perkauman di kalangan orang Melayu


Dengan inilah kenapa UMNO boleh bertahan sehingga hari ini.

0 comments: