Saturday, October 24, 2009

PAS Perlukan Muktamar Khas


Sebagai parti yang berteraskan Islam, PAS patut menjadi contoh kepada parti-parti yang lain di negara ini. Tambahan pula PAS adalah antara parti yang senior. MCA, sebuah parti cina. Walaupun bukan Islam, tapi jelas mereka mementingkan maruah. Mereka membuat EGM untuk memecat pimpinan mereka yang bermasalah.


Adakah PAS parti yang tidak bermaruah? Membiarkan perosak-perosak bermaharajalela di dalam parti bahkan ada yang mempertahankannya! Para pemimpin serta ahli PAS patut menyahut cadangan Tuan Guru Nik Aziz di dalam blognya, supaya PAS mengadakan muktamar khas bagi membincangkan masalah didalam PAS. Walaupun TGNA tidak mempunyai kuasa untuk menentukan Muktamar khas ini, tapi sebagai pakar rujuk di dalam PAS, pandangan beliau wajar dinilai dengan teliti. Takkanlah beliau nak rosakkan PAS. Biarkanlah kalau ada pemimpin yang akan meninggalkan parti. Pemimpin datang dan pergi. PAS pernah kehilangan orang yang hebat ketika dahulu seperti Dato' Asri dan Nakhaei Ahmad. Tapi PAS dapat bangkit semula.


Patutkah pemimpin yang menjadi liabiliti kepada parti dikekalkan? Mana pergi maruah penyokong, ahli, dan pemimpin PAS itu sendiri? Itulah bahana wala' membabi buta. Dan sejurus selepas TGNA mengeluarkan pandangan, kita dapat lihat beberapa malaun yang kelihatan tidak setuju. Mereka inilah sebenarnya masalah yang patut dilenyapkan didalam parti.


Roslan SMS - "Pada pandangan saya, tidak perlu ada EGM kerana PAS Pusat termasuk di Selangor, tidak nampak sebarang pergolakan atau masalah di dalam peringkat kepimpinan parti"


Hasan Ali - PAS Selangor menolak cadangan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat supaya Muktamar Agung Khas (EGM) diadakan bagi membincangkan kedudukan beberapa pemimpin tertinggi parti itu termasuk Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Dr. Hassan Mohamed Ali.


Nasha - "Dasar yang besar perlu kepada keputusan mesyuarat. Presiden tak boleh, timbalan presiden tak boleh, dan tiada sesiapa boleh membuat keputusan secara individu. Saya berpegang kepada prinsip kita (PAS) ada cara dan kaedah untuk menentukan sebarang perubahan dalam parti,"

p/s : Kaedah apa mangkok? Jumpa dalam gelap tak mengaku. Ugut nak saman. Bila dah terkantoi, buat keluar dalil al-Quran.


Mustafa Ali - enggan mengulas kenyataan TGNA (dah terasa lah tu. Baru beberapa bulan duduk kerusi empuk Setiausaha Agung, kawal presiden, kawal parti, buat Harakah macam hak milik mak bapak dia)


Dan seperti biasa, barua ini pun bersuara tidak bersetuju. Lihat sini.

2 comments:

bita0206 said...

Pulihkan maruah PAS dgn EGM. Pengaruh TGHH akan kuat semula jika dia bersetuju dgn EGM dan support TGNA

Reformis Jalanan said...

HH sendiri pun lemah. Mudah membiarkan org mempengaruhi dia.