Wednesday, October 7, 2009

Cara UMNO Bodohkan Orang Melayu



PEMBANGUNAN DAN PROJEK! Inilah yang selalu dilaungkan oleh UMNO/BN untuk membuatkan orang Melayu terus jadi bodoh. Mengatakan bahawa tak ada pembangunan jika pembangkang memerintah. Parti yang selalu jadi mangsa ialah PAS, dan negeri yang selalu dituju ialah Kelantan, kononnya tak ada pembangunan. Hebat sangat ke pembangunan yang dicanangkan oleh UMNO tu?


Jangan perbodohkan rakyat. Sabah negeri termiskin di Malaysia, diikuti oleh Terengganu. Kedua-dua negeri ini diperintah oleh BN. Kelantan pada tempat ke-6. Terengganu dan Sabah mempunyai hasil mahsul yang banyak, tapi rakyat miskin disebabkan UMNO. Apa gunanya adanya pembangunan tapi rakyat hidup dalam kesempitan? Apa nak dibanggakan? Itu tak termasuk pembangunan rohani. Apa sumbangan UMNO dalam membangunkan rohani orang Islam di Malaysia?


Kelantan walaupun pembangunan kurang, itu disebabkan UMNO/BN yang jahat lagi khianat. Bermacam-macam sekatan dibuat terhadap Kelantan semenjak tahun 1990. Walaupun ada rakyat Kelantan yang hidup susah, tapi mereka ada bermacam-macam aset. Ada tanah, barang kemas (terutamanya kaum wanita), dan ternakan. Kita tengok walaupun penduduk negeri Kelantan dari segi luarannya hidup tak berapa senang, tapi mereka mempunyai aset dan harta yang bukan di dalam bentuk wang. Itu lebih baik daripada negeri-negeri lain yang diperintah oleh BN, tapi tanah orang Melayu habis kesemuanya digadai kepada puak-puak kapitalis.


Malaysia negara yang kaya, mempunyai banyak hasil mahsul - petroleum, kayu balak, berbagai bahan galian, dan lain-lain. Tapi rakyat kebanyakannya hidup kesempitan. Jauh ketinggalan dengan negara yang setaraf dengan Malaysia suatu ketika dulu. Anak-anak bangsa nak belajar, terpaksa membayar dengan harga yang mahal. Korea Selatan suatu ketika dulu setaraf pertumbuhan ekonominya dengan Malaysia, sekarang jauh lebih maju. Di sana sambungan internet jauh lebih baik dari Malaysia. Pendapatan per kapita rakyat Korea Selatan berkali ganda daripada rakyat Malaysia (bukankah suatu ketika dulu kerajaan UMNO membuat dasar Pandang Ke Timur?).


Kita tengok pula Singapura. Hakikatnya rakyat di sana 5 kali ganda pendapatannya berbanding rakyat Malaysia. Walaupun gaji tak seberapa, tapi mereka hidup senang. Singapura suatu ketika dahulu sebahagian daripada Malaysia, sekarang menjadi jauh tinggi tarafnya dan terkenal di serata dunia. Hanya orang Melayu Malaysia masih diperbodohkan dan dicandu oleh UMNO/BN. Pembangunan di Singapura dan Korea Selatan dengan pembangunan di Malaysia boleh diibaratkan seperti langit dengan bumi. Apalah yang ada dengan Korea Selatan dan Singapura - hasil mahsul kurang berbanding Malaysia, tapi negara-negara tersebut telah meninggalkan Malaysia jauh ke belakang.


Setakat rumah batu 2 tingkat, di Korea Selatan ianya hanya didiami oleh rakyatnya yang bekerja sebagai tukang paip. Di kampung-kampung, setiap rumah mempunyai sekurang-kurangnya sebuah komputer. Di Malaysia? Fikirkan sendiri. Walaupun pendapatan rakyat Singapura dan Korea Selatan ada yang kecil, tapi mereka tidak rasa terbeban. Mereka mampu hidup. Hanya Malaysia saja yang terseksa jika kerja dengan gaji yang kecil, tambahan pula bagi mereka yang sudah berkeluarga.


Malaysia mempunyai pembangunan, dan salah satu negara yang membangun, tapi hakikatnya ia boleh dikategorikan sebagai negara miskin - masih ramai rakyatnya tidak cukup makan dalam satu hari, harga barang melambung naik, tiada jumlah gaji tetap, pendidikan mahal - ditambah lagi dengan sistem ekonomi kapitalis yang menindas, membuatkan rakyat Malaysia sungguh malang nasibnya kerana mempunyai UMNO sebagai pemimpin. Setiap 5 tahun membodohkan rakyat kononnya hanya mereka boleh bawakan pembangunan, dan mangsanya ialah orang Melayu. UMNO telah menjadikan orang Melayu tak tahu berfikir dengan rasional. Nasiblah!


Nota :


Rakyat di negara Jepun dan Korea Selatan, walaupun berkerja sebagai tukang paip, buruh binaan, peniaga kecil-kecilan, petani - mereka langsung tidak merasa terhina dan rendah diri dengan pekerjaan sebegitu. Dan negara sebegitu tidak perlukan orang asing untuk membangunkan ekonomi negara, berbanding Malaysia. Rakyat Korea Selatan dan Jepun tidak merasa terbeban jika bekerja sebegitu, kerana pendapatannya mampu menyara keluarga mereka, dan mereka ada lebihan untuk dibuat simpanan - ini kerana ekonomi yang baik dan diuruskan oleh kerajaan yang baik - bebas rasuah. Jauh dengan Malaysia.


Malaysia pula, rakyatnya (orang Melayu) merasa terhina jika bekerja sebagai tukang cuci, buruh binaan, tukang besi dan paip, kerana mereka telah dibodohkan oleh kerajaan UMNO/BN sejak dari dulu. Fikiran masih lagi dijajah, hidup penuh dengan propaganda - jadilah Melayu sebagai bangsa yang paling bodoh dan bahalol. Ini menyebabkan kebanjiran pendatang asing yang mambawa 1001 permasalahan di negara ini untuk berkerja sebagai buruh, tukang cuci dan lain-lain. Salahkan UMNO dan kebodohan bangsa Melayu sendiri apabila negara Malaysia terpalit dengan berbagai skandal, rasuah, imej tercemar dengan kemiskinan, kebanjiran pendatang asing.


Orang Melayu masih bodoh kerana memilih dan setia kepada UMNO/BN. Kalaulah bangsa ini cerdik, dari dulu lagi Malaysia bertukar kerajaan.


p/s : Catatan ini adalah hasil luahan saya sendiri selaku warganegara yang melihat keadaan negara ini yang penuh denga kekotoran dan benda yang jijik. Boleh di cut-paste jika mahu.

1 comments:

anak harimau tentera semut said...

tq kerana anda membuka minda yg membaca... pembangunan bukan utk rakyat tapi utk mereka dan anak bini sial...