Monday, October 5, 2009

Beraya Di Bagan Pinang





Satu lagi pilihanraya kecil menyusul selepas Permatang Pasir. Perubahan sudah kita lihat di kawasan Timur, Barat, dan Utara. Dan kali ini kita semua menyaksikan apa yang bakal berlaku di Bagan Pinang, salah satu kawasan pilihanraya dalam Negeri Sembilan, terletak di kawasan Selatan. PRK kali ini mungkin agak mencabar, kerana PAS akan menggempur pertahanan UMNO/BN, setelah sekian lama PAS menjadi posisi penahan. Satu lagi cabaran ialah mentaliti pengundi di kawasan Selatan, yang rata-ratanya masih pekat dengan BN.


Berbagai isu yang timbul bagi memeriahkan suasana PRK. Pastinya isu sewaktu Isa Samad (Calon BN) menjadi MB suatu ketika dahulu diungkit kembali untuk PAS meraih undi. Begitu juga dengan isu undi pos yang dikhabarkan berjumlah lebih dari 4 ribu. Calon BN, semua sudah tahu rekodnya, pernah memegang jawatan dalam parti dan kerajaan negeri, hampir kesemuanya negatif. Calon PAS pula, seorang Pesuruhjaya negeri yang belum tahu lagi akan kemampuannya menjadi pemimpin. Ini semua akan ditentukan oleh pengundi di Bagan Pinang, yang mana satu pilihan mereka.


Dan yang "panas" sekarang ialah mengenai isu penyokong PAS yang bertindak ganas sewaktu hari penamaan calon. Seperti biasa, yang menjadi mangsa ialah PAS. Ganas, itulah, inilah. Mamak MIC yang tersesat masuk UMNO mendakwa telah dipukul oleh sembilan orang penyokong PAS. Maka bersemangatlah anak ayah yang menjadi Menteri Dalam Negeri yang bersungguh-sungguh mahu menyiasat sesiapa yang terlibat. Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub kata mamak tersebut berbohong. Ini semua isu yang menghangatkan suasana PRK.




Isa Samad ada rekod yang buruk semasa jadi MB, dan dikenali sebagai perasuah apabila digantung bertanding pada pemilihan UMNO beberapa tahun dahulu kerana merasuah perwakilan yang akan memilihnya bertanding (senasib dengan Ali Rustam). Pengundi Bagan Pinang, sah kamu semua tidak mempunyai maruah sebagai muslim jika Isa Samad menang. Kamu semua akan berketuakan dan mempunyai pemimpin yang rasuah, perkara yang diharamkan di dalam Islam sehingga Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang memberi dan menerima rasuah semuanya ke neraka,".


Jadi tunjukkan kepada semua bahawa kamu semua ialah pengundi yang mempunyai maruah, jika di negara lain, rakyatnya mendapati pemimpin mereka ada kes rasuah, mereka akan membuat bantahan besar-besaran. Jadi jangan malukan kamu semua sebagai muslim. Orang yang jelas mahu Isa bertanding ternyata mereka semua tak punyai maruah.


p/s : walaubagaimanapun, ini mempunyai kebaikan kerana MB Negeri Sembilan sekarang ternyata tidak senang jika Isa masuk semula ke DUN. Pasti akan ada usaha dari pihak-pihak tertentu yang mahu memastikan kekalahan Isa.

0 comments: