Friday, November 13, 2009

Balasan Kepada Kebodohan Orang PAS


Sekarang semua boleh lihat PAS ditimpa masalah satu persatu. Dan kesemuanya menjadi isu besar yang telah menjahanamkan imej PAS. Ini semua bermula selepas daripada kemenangan PAS yang tak boleh dibanggakan pada PRU-12. Dan juga beberapa kemenangan kecil PAS pada beberapa PRK yang membuatkan pemimpin dan penyokongnya menjadi bongkak.


Bermula dengan isu berkendak dalam gelap (muzakarah, muqabalah, bla bla bla). Ini kerja daripada beberapa pemimpin PAS. Kemudian lebih parah lagi adanya usaha-usaha untuk mendekatkan PAS kepada UMNO. Pemimpin PAS seperti bermain silap mata dengan rakyat. Apabila isu ini hangat, pemimpinnya berkata isu ini ditutup. Tak lama kemudian, kedengaran lagi isu ini. Sekali lagi presiden lembab berkata isu ini ditutup. Selepas muktamar, semua proksi UG dikekalkan jawatan, isu ini sekali lagi bergema. Kemudian pemimpin PAS bermain wayang dengan menayangkan adegan bermaaf-maafan sewaktu sidang media.


Beberapa bulan kemudian, UG menjelma kembali. Ia ditutup tetapi tak berkunci. Melarat kepada isu EGM/Muktamar Khas yang kemudiannya beralih kepada Mesyuarat Khas, dan dengan Seminar di Taman Melewar. Lebih teruk ada pemimpin PAS yang pergi menjemput bloggers termasuk blogger UMNO untuk mendedahkan perkara yang tidak sepatutnya didedahkan. Dan perkara malang yang terbaru yang menimpa PAS ialah mengenai isu bai'ah cerai taklik. Ada pemimpin PAS kata perkara itu memang wujud, ada pula yang menafikan.


Lihatlah! Bertitik tolak daripada isu UG, kemudian isu Nasha-Hassan-Mustafa, melarat kepada isu bai'ah. Baru setahun menang dah macam-macam masalah timbul, angkara sebilangan pemimpin PAS. Tapi yang paling bodoh adalah pemimpin dan penyokong PAS itu sendiri. Rela korbankan parti asalkan jangan dikorbankan beberapa kerat pemimpin. Macam mana pun nasihat diberi, kritikan dan sebagainya, orang-orang PAS akan melawan walaupun demi kebaikan parti. Mereka itukan parti yang terbaik, paling suci, banyak tok lebai.



Tapi seperti biasa, jika kita menegur, mendedahkan, atau mengkritik/menghentam, semua orang PAS menjadi seperti orang gila meroyan. Bila kita menghentam UMNO, semuanya enjoy dan gembira, tapi apabila hentaman itu kepada PAS, mulalah mereka mengeluarkan tuduhan - ejen UMNO, orang UMNO, dan lain-lain. Si Nasharuddin tu memang terbukti makhluk perosak, tapi oleh kerana sifat kebodohan genetik Melayu di dalam PAS, alasan kepimpinan ulama (kepimpinan keldai bawa kitab) perlu dilindungi menjadi agenda. Kena wala' pada pemimpin.


Oleh kerana kebodohan orang PAS juga, Prof. Aziz Bari yang kerap mengkritik demi kebaikan PAS sudah tak mahu lagi ambik port mengenai parti syok sendiri ini. Itulah orang PAS, bila kita serang UMNO, dipuji melambung. Bila serang PAS, semua komen macam-macam. Serang penulis blog. Bila penulis blog tulis isu lain yang tak ada kena mengena dengan PAS, tak reti pulak nak komen. Mungkin baca pun sepintas lalu saja!


Sekarang PAS ditimpa bermacam-macam isu yang merugikan parti. Bai'ah itu menurut blogger Mahaguru58 (mahakeling) didedahkan sendiri melalui mulut Nasharudin. Tapi pemimpin dan penyokong PAS macam biasa saja. Macam tak ada apa-apa. Mereka sendiri yang sokong Nasha kekal jadi Timbalan Presiden. Mereka sendiri tak rela Presiden lembab yang serupa Abdullah Badawi itu berundur. Biarkan. Biar pengundi menghukum PAS atas kebodohan penyokong dan pemimpin PAS sendiri. Kita tegur, melenting. Serang UMNO, semua pakat bersorak. Krisis dalam parti, semua lembab.


Semua tak boleh diharap, dari Presiden lembab, sampailah kepada Badan Disiplin. Hasan Ali, Nasha, Mustafa Ali, Harun Taib masih lagi bebas dengan aktiviti mereka. Biarkanlah. Orang PAS serupa dengan orang UMNO tahap kebodohan mereka. Saya walaubagaimanapun masih lagi bersama PAS hanyalah atas faktor Tok guru Nik Aziz. Mungkin selepas ini tak tahulah.

3 comments:

Anonymous said...

orang macam penulis nilah yang perlu ditendang dari pas. tak ada adab, merosakkan imej islam dan pas.

Anonymous said...

la la la..wei jgn kata kat anak babi ni..dia la yg bakal jd presiden pas nnt..wakaka!!TGHH lembab..dia la paling ideal gnti TGHH..wakaka!!nnt buat seruan baru plk,menjadikan anak babi dlm pas!!hahaha...

Anonymous said...

di sini tiada tempat untuk anjing dan babi alam cyber berkeliaran. Harap maklum. Terima kasih...... pukimak lu lah penulis blog ni...emak pak dia kongkek ikut punggung kot.....