Friday, November 6, 2009

Seminar PAS Besok



Besok bermulanya seminar khas PAS yang diadakan di Taman Melewar Kuala Lumpur. Yang menariknya seminar ini dibuat kerana permintaan TGNA untuk EGM. Digantikan dengan seminar ini. Dan tokoh akademik, Prof Aziz Bari dijemput untuk menyampaikan ucapan. Kerana pandangan tokoh inilah yang mendorong TGNA meminta supaya Muktamar Khas diadakan. Selama ini Prof Aziz banyak berjasa kepada parti pembangkang, walaupun beliau kelihatan neutral. Banyak kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau memihak kepada kebenaran.


Jadi, diharap besok ucapan Prof Aziz ini membuatkan perwakilan PAS tidak lagi bodoh dan bengap, serta tidak wala membuta tuli. Ini demi kebaikan parti, apa gunanya mempertahankan pimpinan, akhirnya parti sendiri yang lingkup. Dan diharap Presiden PAS sedar diri bahawa sudah sampai masanya beliau berundur, daripada terus merugikan PAS dan Pakatan Rakyat. Imej PAS tercalar teruk semenjak kebelakangan ini. Haji Hadi melantik orang yang pro dengan pendapatnya menduduki kerusi pimpinan pusat, termasuklah kerusi Pesuruhjaya Negeri. Tanpa disedari PAS semakin dijauhi. Nampaknya PAS memang tidak layak ditadbir oleh pemimpin dari Terengganu. Negeri sendiri pun tidak terjaga, inikan pula nak jaga parti dan pakatan.


Walaubagaimanapun, Haji Hadi wajar juga dipuji kerana berani menjemput Prof Aziz di seminar besok. Sekurang-kurangnya tak macam pemimpin UMNO, menyekat orang dari mengkritik. Hari ini, Prof Aziz sempat lagi melepaskan peluru berbisa sebagai muqaddimah kepada seminar besok. Boleh dicari artikel di Malaysiakini. Beliau sekali lagi menyifatkan Haji Hadi sebagai Abdullah Badawi di dalam PAS, dan mengatakan Haji Hadi sudah tiada "stim" (kahkahkah), walaupun suatu ketika dulu Haji Hadi cukup gah di pentas politik.


Sama-samalah kita menunggu perkembangan seminar besok. Harap-harap PAS dapat dibasmikan dari sebarang anasir yang tidak baik, kalau tidak bersedialah menerima nasib yang sama seperti tahun 2004. Kepada perwakilan semua, jangan jadi bodoh wala membuta tuli atau membabi buta.

0 comments: