Tuesday, February 17, 2009

RAHSIA

Rahsia untuk mencapai hidayah Allah



Pertama, ialah ikhlas dengan Allah. Apa-apa perbuatan, pekerjaan hendaklah dibuat dengan niat yang betul dan ikhlas kerana Allah. Jangan peduli apa yang orang bilang kepada kita.

Kedua, redha dengan apa yang Allah turunkan atau ujian ke atas diri kita. Jangan persoalkan dan merunggut kerana sesuatu yang Allah turunkan/uji itu ada hikmah-hikmah yang tidak mudah kita fahami. Atas ujian itu bukan menunjukkan Allah zalim, sebab Allah tidak zalim kepada sesiapa pun. Ujian juga kalau tahu menerimanya ia merupakan pahala percuma dari Allah untuk seseorang.

Ketiga, berlapang dada, jangan persulitkan masalah. Setiap masalah hendaklah dianggap sebagai ujian dan jangan terbelenggu dengannya. Masalah bukan bahaya, tetapi yang bahanya ialah bagaimana menangani masalah itu. Begitu juga dengan rezeki, jangan bimbang dengan rezeki sebab semua rezeki untuk makhlukNya dijamin olehNya.

Keempat, tahu mengatur diri dalam berhadapan dengan masalah atau ujian Allah. Tidak perlu panik terhadap sesuatu musibah yang menimpa diri. Kena menerimanya dengan hati yang lapang dan tenang.

Kelima, yakin kepada Allah. Jangan menyerahkan diri kepada mana-mana kuasa tetapi serahlah kepada Allah. Allah tahu menguruskan kehidupan kita. Allah akan memenuhi janji-janjiNya kepada semua manusia. Di samping itu kita perlu banyak bertaubat dan memohon keampunan Allah s.w.t.

0 comments: