Friday, July 30, 2010

Kuala Lumpur Punya Cerita #2

Kehidupan Malam di Bukit Bintang

Sekarang ini musim pelancong dari Timur Tengah membanjiri Kuala Lumpur. Sehinggakan terasa seolah-olah bukan berada di negara sendiri bila duduk di tengah-tengah kesibukan kota. Bukit Bintang, dan mana-mana tempat sepertinya di KL - tidak pernah tidur. Maka kita boleh berjumpa dengan berbagai ragam kehidupan di sana.

Saya melihat anak-anak Melayu yang kekosongan jiwa merayau-rayau di merata tempat. Macam mana mengetahuinya? Mata mereka menceritakan segala-galanya. Lepak, adalah salah satu perkara wajib bagi mereka. Berselera ke orang-orang yang kononnya cinta dan sayangkan Melayu pergi bergaul dengan budak-budak Melayu ini dan memperbetulkan mereka?

Jangan sibuk-sibuk dan kemaruk nak satukan Melayu. Baiki dulu anak-anak Melayu yang bertaburan tanpa arah tuju di Kuala Lumpur, kalau betul-betul serius nak martabatkan bangsa Melayu. Boleh fikir tak, agak-agaknyanya Presiden PAS, Timbalan Presiden PAS, Ketua Pemuda PAS, Ketua Dewan Ulamak PAS, dan Timbalan Mursyidul 'Am PAS sanggup tak turun ke KL dan bergaul dan menyelami perasaan anak-anak orang Islam yang rosak dan seterusnya memberi nasihat/bimbingan kepada mereka?


Lelaki punk di atas ini membuat show bermain-main dengan kala jengking. Dia letakkan kala jengking atas muka dia, dan masukkan ke dalam mulut (2 ekor sekaligus). Tempatnya di hadapan Maybank Bukit Bintang. Sekali ambil foto kena bayar RM2. Tapi yang bagusnya, dia ni tak paksa orang ramai membayarnya walaupun ramai yang mengambil foto dan terus blah.. (termasuk saya! hahaha).

Jenis manusia di atas, dia sebenarnya sedang menghiburkan dirinya sendiri dan juga menghiburkan orang ramai. Dalam dadanya tidak ada apa-apa, maka dia mengambil jalan yang lain daripada yang lain untuk menghiburkan dirinya. Ramai orang sebegini di kalangan anak-anak Melayu Islam. Agak-agaknya, sanggupkah Zul Noordin (laknatullah) yang kononnya pencinta dan pejuang Islam membimbing, menyelami hati dan perasaan anak muda seperti ini?

Kerana Zul Noordin ini tidak habis-habis menyalak tentang Islam dihina dan perpaduan Melayu. Kalau betul-betul dia ambil peduli, apa kata dia baiki dulu orang-orang Islam dan Melayu yang dibawah dahulu? Tapi mustahil, kerana orang seperti Zul Noordin ini hanya memperalatkan agama dan berselindung disebalik imej Islam melalui kopiah dan janggut sejemputnya..

Ini pula pemuzik jalanan. Dari rupa dan nyanyiannya, saya agak mereka ini orang Thailand. Tapi agak seronok, dan saya enjoy melihat persembahan mereka (di hadapan Maybank BB), terutamanya apabila lelaki yang berdiri itu meniupkan serulingnya yang berbagai-bagai jenis. Sungguh tenang, tambahan pula malam itu bulan penuh. Bunyian yang sayu itu selang seli dengan bunyi deruman enjin kenderaan.

Penonton yang majoritinya dari orang Arab terhibur dengan persembahan mereka.

Ujian

Sewaktu mula-mula sampai di Bukit Bintang pada waktu malam, di hadapan BB Plaza saya telah disapa oleh seorang lelaki Cina yang berkata "Helo boss, saya ada perempuan muda dan cantik - dari Thai ada, Chinese pun ada, mau ka?"

Bukan sekali, tapi 3 kali pada malam itu. Kali kedua pada tempat yang tidak jauh dari situ. Seorang lelaki Cina dalam separuh abad mengekori saya sambil memujuk supaya saya menerima servis urut (massage) dan servis lain-lain yang akan dilakukan oleh "a young and beautiful Chinese lady".

Dan kali ketiga pada lewat malam - saya mencari tempat penginapan dan berselisih dengan wanita India separuh usia - dia tanya "do you need a young woman?" LOL..apa sebenarnya maksud mereka bertiga itu?

Mungkin mereka-mereka yang kemaruk dengan perpaduan Melayu itu redha dengan situasi seperti ini - Harussani, Zul Noordin, Hassan Ali, dan lain-lain - mereka bersetuju dan redha dengan pemerintah yang menghasilkan semua ini dalam masa 50 tahun memerintah.

0 comments: