Sunday, May 9, 2010

Sokong Calon DAP




Orang Melayu mungkin agak janggal untuk menyokong calon yang bukan Melayu dan bukan Islam dalam pilihanraya. Tapi, atas dasar setiakawan dan perjuangan menentang penyelewengan dan menegakkan keadilan, wajar kita menyokong DAP. Bagi saya, jika dalam sesuatu kawasan pilihanraya, yang bertanding adalah calon UMNO melawan calon DAP, saya lebih rela berkempen untuk menangkan calon DAP walaupun dia bukan Melayu mahupun Islam.


Saya berpendapat berdasarkan pemerhatian saya selama ini, akhlak dan peribadi orang bukan Islam jauh lebih baik berbanding orang Islam. Seolah-olah di akhir zaman ini orang bukan Islam pula memainkan peranan sebagai orang Islam. Perkara-perkara asas yang ditutuntut dalam Islam tidak dilaksanakan oleh orang Islam itu sendiri, tapi dipraktikkan sendiri oleh orang bukan Islam.


Kita lihat PRK Sibu kali ini. Calon yang bertanding adalah Cina dari SUPP, Cina dari DAP dan Melayu Bebas. Kita perhatikan bila kempen berjalan. Ada atau tidak personal abuse atau serangan peribadi terhadap calon sepertimana yang berlaku dalam siri-siri PRK sebelum ini. Itu adalah salah satu contoh. Kita lihat sendiri. Adakah penyokong-penyokong kedua-dua belah parti yang berbangsa Cina bertindak biadap dan kurang ajar seperti penyokong-penyokong parti yang berbangsa Melayu.


Saya tidak ada kemampuan untuk terbang ke Sibu. Walaupun harga tiket AirAsia boleh dikira berbaloi (RM 150-200), tapi jumlah tersebut amat berat bagi saya yang hanya seorang undergraduate yang tidak punya pekerjaan. Saya hanya mampu mengucapkan selamat berjaya kepada petugas-petugas Pakatan Rakyat di sana. Ingat slogan Sibu4Change, inilah masanya untuk menebus kembali kekalahan di Hulu Selangor tempoh hari.


Berikan sokongan yang penuh kepada DAP!!

0 comments: