Thursday, May 27, 2010

Menyokong Aduka Taruna Bertemu Dengan Hadi


Petikan daripada posting terbaru Aduka Taruna di sini :


Hadi lari 28 Mei.

Dengan kekuatan dalam beberapa tajuk yang lemah bagi pihak kita, jika Hadi lari 28 Mei, kita akan langgar Hadi pada 29 Mei di Lapangan Terbang. Gua akan berusaha mendapatkan maklumat lokasi dan masa kemasukan Hadi ke tanah air. Insyaallah.

Jika keadaan masih tidak dizinkan Allah, kita akan langgar Hadi di muktamar PAS tidak lama lagi; di luar masa muktamar. Kita akan menunggu Hadi berada dalam luar waktu muktamar. Insyaallah; beliau tidak dapat lari lagi ketika itu.

Seterusnya, kita gantung dan serahkan semula kepada Allah. Ingat. Kita tidak meletakkan satu2 jenama jemaah, party atau pemimpin melebihi keperluan dan kewajipan menegakkan system Allah. Jika wujud keperluan menjatuhkan satu2 berhala atau pujaan demi Islamic State, Nik Aziz pun kita akan langgar.

Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah.


Sebagai seorang yang mendokong prinsip-prinsip asas demokrasi dan juga memperjuangkan demokrasi tulin, saya menyokong tindakan blogger Aduka Taruna yang mahu bersemuka dengan Presiden PAS atas prinsip kebebasan bersuara. Aduka Taruna berhak menyampaikan dan meluahkan apa yang tersemat di dalam fikirannya.


Walaupun Aduka Taruna bukan ahli PAS, itu tidak bermakna beliau tidak boleh mengkritik kepimpinan PAS. Lagipun PAS mendapat kuasa melalui sokongan ramai yang tidak mempunyai parti atau bukan ahli mana-mana parti tapi menyokong dasar perjuangan PAS.


Jikalau ada orang-orang PAS yang beremosi terhadap tindakan Aduka Taruna seperti salah seorang penulis di TKO yang seakan-akan mengugut mahu mengapa-apakan Aduka Taruna, ataupun mungkin ada yang bersiap sedia untuk menyekat Aduka Taruna dengan cara yang tidak demokrastik, pesan saya, jika kalian berbuat sebegitu, apa bezanya PAS dengan UMNO? UMNO pun menyekat pembangkang daripada bersuara melalui media.


Kalau nak berlawan hujah dengan Aduka Taruna, sila berhujah dengan cara yang demokratik. Jangan serang peribadi. Kata parti Islam? Mestilah kena tunjuk contoh yang baik. Jangan kerana penampilan seseorang itu dilihat buruk oleh sesetengah orang, lantas kita mahu memperlekehkan dan memperkecilkannya serta menafikan haknya untuk bersuara?


Oleh itu, sekali lagi saya nyatakan. Atas dasar hak dan kebebasan menyatakan pandangan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan negara demokrasi, saya menyokong Aduka Taruna bersemuka dengan Hadi.

0 comments: