Thursday, February 4, 2010

Kapitalism, sosialism n machiavelism

Kapitalisma, bermula untuk mengaut keuntungan atas nama modal insan.

Perkara itu, adakah tidak berlaku langsung di atas muka bumi kuis?

Persoalan agak besar dan berat itu, saya campakkan kepada mahasiswa kuis, sama ada pro gms atau pro mpm. Saya? Berkecuali. Cuma, jujur saya katakan, memang saya ada dengar, banyak suara rungutan tentang yuran yang mahal.

Sekali lagi, mari kita semua muhasabah semula. Yuran, mahal kan?

Soalan kedua, boleh jadi tak ada unsur-unsur kapitalisma dalam pembinaan kuis?

Ada. Bagi saya, secara personel dan beberapa sembang-sembang mengatakan, ada.

Baik, mari kita semua berganjak ke soalan seterusnya.

Sosialisma, adalah reaksi kepada kapitalisma. Semua, setuju tentang itu. Sosialisma, dengan kata nama lain, adalah pesaing kapitalisma yang mahu mencuri duit kita atas bermacam-macam retorik. Antaranya catalyst of knowledge. Sebenarnya, catalyst of capitalist @ capitalyst of knowledge. Mereka, (Baca:Sosialisma) pun sama dengan kapitalisma. Mereka, perjuangkan hak rakyat (Boleh juga baca: Mahasiswa) tetapi, rakyat tidak ada yang bersalah?

Islam seterusnya datang. Nak bicarakan tentang Islam yang tawarkan pencerahan?

Tak payahlah. Kalian lebih tahu dari saya. Islam memang way of the life. Tetapi mereka? Buta.

Seterusnya, machiavelisma.

Faham ini, ditelurkan oleh tasauwur alam sekular yang ditetaskan oleh pemuda kacak bernama Niccolò Machiavelli . Faham ini, antara lain mengatakan dalam bahasa 'arab, alghayah, tubarrirul wasilah. Dalam bahasa Inggeris, ends justify the mean.

Nampak tak? Tak faham?

Dalam bahasa 1 Malaysia, alghayah tubarrirul wasilah membawa makna, matlamat halalkan cara.

Tak percaya kata-kata saya? Tak percaya sudah. Baca semua blog yang buat liputan pasal kuis.

Kemudian, pegang konsep keadilan. Siap!

0 comments: