Saturday, April 18, 2009

MEREKA SANGGUP DIPERKUDAKAN


Lagi-lagi pergolakan politik di negeri Perak. Bagi penulis, memang ini satu perkara yang sangat memalukan, oleh kerana sedikit habuan keduniaan, mereka berdua ini sanggup mengenepikan soal dosa pahala, mereka sanggup diperalatkan oleh pihak pemerintah untuk berbuat satu kezaliman, dan bertindak sewenang-wenangnya. Muka tak kisah dihina - itulah 2 makhluk ini, bekas Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong Sabri dan Setiausaha Kerajaan Dr. Abdul Rahman Hashim (foto).


Semalam, Abdullah telah menghantar notis mengenai sidang DUN Perak akan diadakan pada 7 Mei depan, tanpa pengetahuan dan kebenaran "bos", iaitu Speaker, V. Sivakumar. Abdullah mendakwa dia sudah mendapat perkenan sultan. Dia ni bertindak seolah-olah dia tu bos. Sedangkan yang berkuasa membuat semua ini adalah Speaker. Dan SUK DUN Perak pula berkata dia yang membuat keputusan untuk melantik Setiausaha DUN - ekoran perbuatan V. Sivakumar menggantikan Misbahul Munir menduduki tempat Setiausaha DUN.


Mereka sepatutnya bekerja dan bersikap profesional. Perbuatan mereka berdua ini jelas dah menjatuhkan maruah mereka, sanggup menjadi alat dan pencacai serta barua UMNO/BN. Undang-undang di Malaysia sekarang ini semakin memeningkan. Sekarang disaksikan dengan jelas kuasa Speaker dicabar, sedangkan kuasa Speaker tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah - merujuk pada keputusan Mahkamah Persekutuan memutuskan mamak Zambry beserta 6 exconya dibenarkan menghadiri sidang DUN. Lalu Haji Nizar serta Ngeh Koo Ham membuat kenyataan mengenai keputusan mahkamah itu, dan tadi, NGO Gagasan Melayu Perak membuat laporan polis terhadap kedua-dua pemimpin PR Perak itu. Alasan mereka, kenyataan Nizar dan Ngeh boleh menimbulkan prasangka buruk masyarakat terhadap mahkamah.


Mahkamah sendiri membuat keputusan yang menyebabkan ia menjadi hina. Jadi tak salah kita menghina benda yang telah hina, kerana ia memang betul-betul hina! Semua ini juga bertujuan untuk memperbodohkan rakyat, dengan tambahan daripada pembaca-pembaca berita yang memutar-belitkan cerita, dengan tujuan - memperbodoh bangsa mereka sendiri.


Memang memalukan. Perbuatan memalukan orang Melayu dan orang Islam, dan kerana mereka inilah Islam dipandang serong - kerana perbuatan penganutnya. Tiada maruah, senang dibeli serta diperalatkan, hanya untuk kepentingan pihak-pihak tertentu. Kesiannya... sanggup diperkudakan.. orang melihat tergeleng-geleng kepala kerana jijik...

0 comments: