Thursday, February 9, 2012

Komen tentang insiden KFC

Rules no.1 - Customer always right
Rules no.2 - If customer is wrong, refer to Rules no.1

Dalam kes ni, sebenarnya dua-dua salah. Yang customer, marah-marah dengan suara yang kuat. Staff KFC pula, kurang sabar dengan karenah pelanggan dan gunakan kekerasan kononnya maruah dipijak. Tapi yang paling ketara kesalahannya apabila staff KFC, budak Melayu yang kurang ajar pergi belasah customer.
Never lay your hands on customer. If you do so, then you are the culprit! In the end, customer itu juga yang menang - boleh buat press conference, buat report polis, dan saman KFC. Yang budak Melayu tu dapat apa? Dapat lepas geram? Beb, lu kalau tak tahan dengan kerja layan pelanggan, buat apa lu apply kerja tu?

If you can't stand the heat, get out of the kitchen

Pemerhatian saya, budak-budak Melayu banyak bermain instead of buat kerja. Kadang-kadang buat kerja main-main. Bukan semua, tapi MOSTLY. Dah tahu ayam masih digoreng kat dapur, kenapa tak mintak maaf dan inform customer awal-awal? Nama pun restoran fast food. Biasanya kita dapat order dalam 5 atau 7 minit saja. Ini apa kejadahnya tunggu sampai dekat sejam?
Orang yang berniaga mana boleh kasar dengan pelanggan. Ya, memang ada pelanggan yang celupar, kalau tak tahan sangat pun, mulut lawan mulut la. Ada ke patut mulut lawan penumbuk dan flying kick?
Ini mesti pengaruh gangsterisme yang diimport sejak zaman sekolah. Orang yang akalnya kurang suka gunakan kekerasan. Kalau rasa tak boleh handle customer, jangan mintak position tu. Yang manager pulak tak buat apa-apa. Sepatutnya tenangkan customer tu dan juga pekerja bawahan dia. Bagi minum air free ke, apa ke, supaya boleh redakan kemarahan dia.
KFC pun satu, janganlah main rekrut saja staff. Bagilah latihan, cara berurusan dengan customer. Gaji pun ciput. Kalaulah gaji staff-staff KFC atau mana-mana restoran fastfood angkanya melebihi RM 1500, agaknya insiden ini boleh dielakkan.
Ini jadah apa gaji 700-800? Yang gaji 1500 belum tentu boleh survive hingga hujung bulan.

0 comments: