Thursday, June 30, 2011

Lebih Melayu dari Melayu


Walaupun saya ni bergenetik Melayu, keluarga saya Melayu, mak ayah datuk nenek orang Melayu, saya tidaklah mengamalkan seni beladiri orang Melayu. Masa sekolah dulu, form 4 sampai form 5 (2 tahun) aktif jugaklah dalam Taekwondo - jadi presiden kelab sekolah dalam tempoh tu - tapi tu seni beladiri asing punya. Lepas SPM aktif lagi dalam sebulan dua, sebelum berhibernasi selama setahun setengah. Masuk kolej dalam pertengahan 2008, aktif tak sampai 4 bulan dalam silat ustaz hanafi - tu pun masuk sebab koko diwajibkan. Sekarang apa-apa jurus silat tu dah tak ingat dah.
Tapi saya memang tabik spring jika ada kaum lain (bukan Melayu) yang meguasai seni beladiri bangsa saya. Ada sorang tu sampai dapat gelaran mahaguru. Yang jadi masalahnya, kita belajar seni beladiri untuk mempertahankan diri. Dah namanya seni bela diri. Bukannya digunakan untuk cari pasal. Awak tu mamak briyani, kenapa acting lebih Melayu dari Melayu? Tak serik-serik lagikah dengan heart attack akibat minum 10 gelas teh tarik sehari (apa jenis manusia dia ni tak tahulah - saya minum segelas dah cukup).
Apa-apapun saya respek - salute - orang India menguasai seni mempertahankan diri orang Melayu. Heh!

0 comments: