Wednesday, June 3, 2009

Akibat Daripada Corruption

Sebelum runtuh...

Semalam, selepas runtuh...

Inilah salah satu bukti projek mega yang lahir daripada kerakusan MB Terengganu yang terdahulu, Idris Jusoh. Memalukan, Stadium Sultan Mizan di Gong Badak baru berusia setahun, tapi sudah menemui ajal pada pagi semalam. Nasib baik tiada kemalangan jiwa, kalau ada? Penyebabnya ialah Idris Jusoh.
Terlalu rakus kononnya BN sajalah yang boleh membawa pembangunan, dan nak menunjuk-nunjuk dan membuktikan pada orang Terengganu, dengan sokong BN, dapat pembangunan. Bukannya murah kos pembinaan stadium ni, tapi itulah bila wang sampai ke tangan puak-puak gerombolan di Terengganu, sorang-sorang cekau sikit-sikit, kau ambik bahagian kau, aku ambik bahagian aku, last-last tinggal seciput saja. Yang seciput itulah digunakan untuk membeli bahan binaan, akhirnya dapat bahan binaan yang tidak berkualiti atau kekurangan bahan, maka jadilah seperti di atas.
Macam mana pula dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud dan Masjid Kristal? Kejadian semalam harus disiasat dengan segera. Bukti Idris Jusoh langsung tidak layak memerintah. Tapi ADUN-ADUN BN nak Idris Jusoh jugak sebab dengan Mat Said diorang tidak dapat "isi kocek", poket pun tak tebal. Dengan ini, walaupun Mat Said pernah kurang ajar di dalam sidang DUN, namun saya menyokong dia kekal jadi MB, berbanding jika Idris atau proksinya menjadi MB.
Inilah sebahagian daripada amalan corruption yang dilakukan oleh UMNO Terengganu. Kos asalnya adalah RM 200 juta lebih, tapi akibat daripada corruption, kos yang berharga lebih 200 juta meningkat menjadi RM 400 juta lebih. Sama halnya dengan kos Masjid Kristal.
Corruption merupakan salah satu faktor kejadian di atas. Yang kedua ialah bentuk serta pembinaan bumbung stadium itu tidak kukuh, kerana disebabkan oleh iklim di Terengganu, yang banyak terkena angin laut. Ini kerana kerajaan Terengganu mahu meniru bentuk stadium Terengganu sama seperti di Korea.
Pendek kata, UMNO memang tidak layak memerintah, dan bukan dia saja yang boleh membawa pembangunan untuk rakyat. Rasuah dan penyelewengan sudah sebati di dalam UMNO.

0 comments: